23948sdkhjf

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

For første gang i Norges historie skal en entreprenør ha ansvar for både å regulere og å bygge en vei.

Strekningen Mandal øst – Mandal by går innunder den nye E39 mellom Kristiandsand og Stavanger.

Totalverdi for kontrakten er på ca. 1,5 milliarder ekskl. mva, og omfatter arbeid med reguleringsplan og selve byggingen av sju kilometer firefelts motorvei, samt tilsvarende lengde tofelts tilførselsvei til Mandal by. Kontrakten omfatter strekningen fra Døle bru til Mandalselva, og derfra videre til Ime, sentrumsnært Mandal by, heter det i en pressemelding utstedt av Nye Veier.

Samhandling

Prosjektet skal gjennomføres som integrert samhandling, hvor man vektlegger den samlede kompetansen de forskjellige aktørene i et anleggsprosjekt besitter, og hvordan den kan utnyttes til beste for prosjektet. I den integrerte samhandlingsfasen skal det utarbeides et forslag til reguleringsplan. Et formål med den tidlige involveringen er at reguleringsplan og prosjektering skal ivareta behovene for en optimal gjennomføring av planoppdraget og deretter bygging. I slutten av juni ble BetonmastHæhre valgt til som entreprenør til konkretiseringsfasen.

– Gjennom denne fasen er vi blitt enda mer trygge på at vi har valgt riktig entreprenør å inngå avtale med, sier prosjektdirektør for utbyggingsområde E39, Asbjørn Heieraas.

Byggestart er anslått til vinteren 2020. Frem til da skal det lages reguleringsplan for prosjektet. Veien skal stå ferdig sommeren 2022.

Overordnede mål

Nye Veier AS skriver at de stiller strenge krav til entreprenøren når det gjelder kompetanse, HMS og samfunnsansvar. I konkurransen har pris kun blitt vektet 15 prosent når byggherrens makspris er nådd. Prosjektet har disse overordnede målene: • Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden. • Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt. • Realisere målet om en skadefri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø. • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.

- Dette er starten på et svært spennende prosjekt. Vi trekker inn entreprenøren tidlig i prosessen fordi vi mener det gir merverdi for samfunnet, blant annet i form av kortere tid mellom planprosess og byggefase, og utstrakt dialog mellom entreprenøren, kommune og befolkning. Dette er kjernen av Nye Veiers gjennomføringsmodell, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094