Fant kostnadskutt - kan bygge Hordfast til under 30 milliarder
Dette kommer frem i en avsløring av NRK.
I NTP (Nasjonal Transportplan) ligger Hordfast i siste halvdel av planperioden, og det heter at byggingen kan starte «med bompenger i første seksårsperiode, forutsatt betydelige kostnadsreduksjoner».
Avisen melder at Statens Vegvesen har funnet måter å kutte i broens kostnader på, slik at totalkostnadene kommer ned på under 30 milliarder.
– Ja, vi ser på mulige innsparinger. Vi har ikke gjort nøyaktige beregninger, men vi har sett på hvilket mulighetsrom vi har for å komme ned i kostnader. Jeg har tro på at det er mulig å få dette til med en lavere pris, sier prosjektleder for Hordfast i Statens vegvesen, Signe Eikenes til avisen.
Forslagene til kostnadskuttene kommer fra to forskjellige hold:
Først og fremst har Vegvesenets nyeste beregninger vist at utgifter kan kuttes når det gjelder materialvalgog mengden på hovedbroen over Bjørnafjorden, samt den mindre broen som skal gå over Langenuen mellom Stord og Tysnes.
I tillegg er det mulig å utsette firefeltsveien mellom Ådland og Raunholm på Stord - noe som vil gi ytterligere innsparinger.
Frykter forsinkelser pga. bompenge-nei
Tirsdag denne uken ble det en brått vending i kommunestyret i Os kommune da ordfører Terje Søviknes og Os FrP endret mening og bestemte seg for å gå mot forhåndsinnkreving av bompenger til fergefri E39 mellom Os og Stord.
Forhåndsinnkrevingen skulle bidra med rundt 150 millioner av finansieringen av broen, og nå frykter involverte at et nei fra Os kan føre til at Hordfast-broen kan bli ytterligere forsinket, melder NRK.
– Jeg håper inderlig at Søviknes har rett i det han sier, og at dette ikke fører til stopp i fremdriften i prosjektet. Jeg tror det er en stor fordel å sende et signal til regjeringen om at vi er villige til å bidra, sier Wenche Tislevoll (H), ordfører i Fitjar kommune, til NRK i en artikkel.
– På Stortinget er man overrasket over at en av de fremste talsmennene for dette prosjektet, nå ikke synes det er så viktig å finansiere planleggingen, sier Øyvind Halleraker i Hordfast AS til riksavisen.
Når avisen har vært i samtale med Søviknes, har han uttrykket at forhåndsbompengene «ikke har noen betydning» for prosjektets fremtid – uten at dette er noe han baserer på løfter fra regjeringsmedlemmer.
– Nei, det er jo ikke basert på annet enn at prosjektet ligger inne i Nasjonal Transportplan, som er vedtatt i Stortinget. Der har dette prosjektet høy prioritet, sier Søviknes til avisen.
Opphav og kilder: NRK