23948sdkhjf

- Moelven driver useriøs markedsføring!

Byggutengrenser mener byggvareprodusentens promotering av Mjøstårnets konstruksjonsmetode ikke har foregått på ordentlig måte.

I et debattinnlegg på egne nettsider går bransjeorganet Byggutengrenser hardt ut mot Moelven og deres prosjekt om å bygge Mjøstårnet.

– Moelven driver useriøs markedsføring når de hevder at bruk av tre i bærende konstruksjoner kan redusere utslippene til materialproduksjon med 85 %, sier Vetle Houg, daglig leder i Byggutengrenser.

Hougs kritikk er hovedsakelig rettet mot denne påstanden om 85% reduksjon i utslipp, som skal være basert på en masteroppgave og ikke et klimaregnskap.

Tallet kommer fra en rekke deler av promoteringsmaterialet som er sluppet i sammenheng med byggingen av Mjøstårnet, som skal bli verdens største trehus.

– Å bruke en masteroppgave som faktagrunnlag for å markedsføre bruk av tre i høyhus er useriøst. Oppgaven er gjennomført med bruk av ulike metoder og varierende antakelser om systemgrenser og andre viktige parametere, sier Houg.

– Moelven er landets største byggevareprodusent, og jeg forventer høyere grad av seriøsitet fra deres side.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.07