23948sdkhjf

Nye Veier vil bruke dagens Mjøsbru til miljøkryssing

Nye Veier vil beholde eksisterende Mjøsbro og bruke broen til gående- og syklende, saktegående kjøretøy, kollektivtrafikk og lokaltrafikk.

Nye undersøkelser viser at broen har lang restlevetid og den egner seg godt til miljøkryssing mellom Moelv og Biri, skriver selskapet i en pressemelding denne uken.  

I 2015 ble det vedtatt at Mjøsbroen skal rives senest to år etter at den nye firefeltsbroen står ferdig.

- Nye Veier skal bygge ny firefelts motorveibro for E6 sør for eksisterende Mjøsbro. Ved å beholde eksisterende Mjøsbro og bruke denne til myke trafikanter, mopeder, traktorer, kollektivtrafikk og lokaltrafikk får vi en bedre løsning for lokalbefolkningen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Mange henvendelser om å la broen stå.

- Vi har fått flere henvendelser fra både lokalbefolkning og ulike organisasjoner som mener at broen må beholdes og brukes i det lokale veisystemet. Gjør broen grønn har flere sagt. Derfor har vi nå sett nærmere på om det er fornuftig å rive broen, eller om Mjøsbroen fortsatt kan tjene samfunnet i årene fremover. Samfunnsøkonomisk er det ingen tvil om at broen skal stå og brukes som en miljøkryssing mellom Moelv og Biri, sier Moshagen. 

Nye Veier har i løpet av det siste året fått gjennomført flere grundige tekniske undersøkelser både over og under vann som viser at Mjøsbroen er i god stand og kan brukes i mange tiår fremover.

- Det er tatt betongprøver av brukonstruksjonen og dykkere har tatt prøver av bærekonstruksjonen under vann. Resultatene er totalt sett veldig gode. Med riktig vedlikehold og redusert trafikkbelastning mener våre vedlikeholdseksperter at broen har en vurdert restlevetid på godt over 70 år, sier Moshagen.

Mjøsbroen stod ferdig i 1985

- Det er viktig med gode løsninger for avvikling av lokaltrafikk. Eksisterende Mjøsbro egner seg svært godt til dette formålet, og det er formålstjenlig å koble sammen lokalveinettet også over Mjøsa. Dette er også positivt med tanke på samfunnssikkerhet og beredskap, sier Moshagen.

Nye Veier fremhever at ved å beholde dagens Mjøsbro oppnås det en positiv effekt på veiprosjektets klimaregnskap.

- Ved å beholde Mjøsbroen kan vi bygge en ny slank og flott firefelts motorveibro, som blir lettere og som da gir en noe lavere fundamenteringskostnad, samt lavere klimaavtrykk. Med redusert omfang sparer vi unødvendig klimautslipp både i byggefasen og under drift, sier Moshagen.

Nye Veier planlegger å utlyse konkurransen med planlegging og bygging for den nye motorveibroen i 2019.

- Vi har allerede fått positive signaler fra bransjen og tror at det å beholde Mjøsbroen legger til rette for enda bedre broforslag fra leverandørene både i innland og utland, sier Moshagen.

Målet er ferdig firefelts E6 fra Moelv til Øyer i 2025.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093