Slik blir den nye Fornebubanen
Gigantprosjektet om å bygge Fornebubanen - en 8,3 kilometer lang tunnel mellom Majorstuen og Fornebu-området i Oslo - skal etter planen ferdigstilles i 2025.
Denne uken ble det dog klart hvem som vant arkitektkonkurransene for de forskjellige stoppene langs t-banelinjen som skal gå ut til området.
Stoppene det gjelder er Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu.
I en kommentar til Arkitektnytt forteller juryleder og direktør for Fornebubanen Irne Måsøval at målet ved konkurransen var å finne «gode arkitektoniske konsepter for alle de seks stasjonene langs Fornebubanen», som i tilegg vil kunne legge til rette for byutvikling.
Her er vinnerne for de forskjellige stasjonene:
Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk»
Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt»
Visualisering av disse to stasjonene er gjort av Cadman.
Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte»
Fornebuporten stasjon - tidligere Arena: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»
Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»
Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».
Alle illustrasjoner: Fornebubanen