InterCity: Bane Nor med klar anbefaling for Sandefjord
InterCity-satsingen er utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Som ledd i dette store prosjektet har Bane NOR jobbet med en kommunedelplan for dobbeltspor på strekningen mellom Stokke og Virik i Sandefjord.
Totalt fire alternativer er utredet: Torp Vest og Torp Vest via Storås, Unneberg og Gokstad.
Store positive effekter
Onsdag 5. desember presenterte Bane NOR sin anbefaling – først for kommunestyret i Sandefjord og deretter på et åpent folkemøte.
Fire jernbanetraséer er utredet mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR anbefaler videre planlegging av en av dem: – Totalt sett er Torp Vest klart best, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug.
– Dette alternativet gir gode muligheter for utvikling av nye arbeidsplasser og boliger i Sandefjord. Det gir også jernbanen flest passasjerer og kort reisetid, sier Solhaug i en melding.
Hun har tidligere sammenlignet utredningsarbeidet med et stort puslespill: det er mange brikker som skal legges før en ser resultatet.
– Nå ser vi det store bildet, og det mener vi er svært tydelig: Torp Vest gir flest positive effekter sammenlignet med de øvrige korridorene, sier Solhaug.
Stasjon ved flyplassen
Korridorene vest for Torp har stasjon i gangavstand til flyplassen. Bane NORs trafikkprognoser viser at det vil gi Torp stasjon en femdobling i passasjergrunnlaget, når dobbeltsporet står ferdig i 2032. Begge alternativene, Torp Vest og Torp Vest via Storås, gir de samme gode trafikktallene. Korridoren via Storås er imidlertid klart dyrest (800 millioner kroner dyrere enn Torp Vest). Bane Nor skriver at dette er årsaken til at dette alternativet blir vurdert som uaktuelt.
Gokstad- og Unnebergkorridorene øst for Torp vil gi en langt lavere trafikkvekst og dermed atskillig lavere samfunnsnytte. Ingen av disse korridorene er derfor anbefalt.
Sør for flyplassen går den anbefalte Torp Vest-korridoren gjennom friluftsområdet Hjertås, noe Bane NOR vil ta særlig hensyn til. Når det gjelder øvrige negative konsekvenser for natur, kulturminner og friluftsliv, er det imidlertid ikke store forskjeller mellom korridorene.
Berører 80-90 hus
Det er ingen tvil om at bygging av dobbeltspor gjennom tettbygde strøk får både positive og negative konsekvenser. Uansett hvilket alternativ som velges vil rundt 80-90 boliger i kommunen bli berørt. Det viser foreløpige utregninger fra Bane NOR.
– Vi har full forståelse for at dette er vanskelig for de som blir rammet, og vil ha tett dialog med grunneierne gjennom denne prosessen, sier Solhaug.