23948sdkhjf

Fornyer tilliten til Alliansebygg

Statens Vegvesen signerer ny avtale med entreprenør etter brokollapsen, til tross for at rapporten etter brokollapsen i Mandal viste flere feil fra selskapets side.

Dette kommer frem i en sak hos Fædrelandsvennen (NB: betalingsmur).

Det meldes nå at gjenoppbyggingen av Mandal-broen starter i januar.

– Vi har tillit til Alliansebygg og vurderer dem til å være kvalifisert. Vi har inngått nye kontrakter om gjenoppbyggingen av broa, sier Grunde Dalen, byggeleder i Statens vegvesen til avisen.

Det var 19. februar i år at den nye gang- og sykkelbroen som skulle ut til SÅnum i Mandal kollapset under forskalingen, da broen skulle støpes. Fire mennesker havnet i vannet sammen med både ameringsjern, forskalingsmaterialer og betongmasse, og granskningsrapporten som ble utført i ettertid pekte på flere feil hos entreprenøren.

Ifølge rapporten som ble utført, var det metoden som ble brukt for avstivning som var årsaken til kollapsen. I juli bekreftet Trond Jaabæk, daglig leder i Alliansebygg, ovenfor Fædrelandsvennen at reisverket hadde mindre avstivning enn nødvendig.

Allikevel forteller Dalen, som spesifiserer at han var sidestilt arbeidet med selve rapporten, at dette kunne skjedd «hvem som helst» og at Alliansebygg er riktig entreprenør for gjenoppbyggingsarbeidet.

Det meldes at seilingsleden blir stengt mellom 1. januar og 1. april 2019, og at broen skal ferdigstilles innen 1. juni.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125