Nye Veier får tre nye strekninger
Fredag kom det frem i en melding fra regjeringen at det statlig eide selskapet Nye Veier nå har fått ansvar for tre nye strekninger. Disse er:
- E16 fra Kløfta til Kongsvinger.
- E6 mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen.
- E6 Kvænangsfjellet i Troms.
Dette er de første nye strekningene Nye Veier får ansvaret for, siden selskapet ble startet opp i 2015.
Nye Veier ble etablert for å bygge veier i Norge på en bedre og mer effektiv måte slik at vi får mer vei for pengene. Selskapet har så langt levert gode resultater. Regjeringen ønsker nå å gi selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye veistrekninger. Jeg har stor tro på at Nye Veier vil bygge ut disse strekningene på en rask og kostnadseffektiv måte, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i meldingen fra regjeringen.
Strekningene inneholder flere prosjekter som ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP, og disse har ulike statuser for øyeblikket. De er planlagt i NTP med en gjennomføring satt til forskjellige tidspunkt.
I NTP 2018-2029 har blant annet prosjektet E6 Sjoa – Otta oppstart i perioden 2018-2023 mens prosjektet E6 Ringebu – Frya har oppstart i perioden 2024-2029. E6 Kvænangsfjellet er lagt inn i NTP med gjennomføring i perioden 2018-2023 og E6 Kvænangsfjellet sør ligger inne for gjennomføring i perioden 2024 2029. På strekningen E16 Kløfta – Kongsvinger ligger prosjektet E16 Nybakk – Herbergåsen – Slomarka inne med oppstart i perioden 2024-2029.
– Nye Veier skal finne løsninger for de ulike strekningene som bedrer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Med flere strekninger i porteføljen har de mulighet til å vurdere de ulike prosjektene opp mot hverandre. På den måten kan selskapet best vurdere rekkefølgen for utbyggingen av prosjektene. Som et resultat av dette reduserer de kostnadene i enkelte prosjekter betraktelig, slik at andre prosjekt har startet opp tidligere enn forventet, heter det i skrivet fra regjeringen.
- Når regjeringen etablerte Nye Veier tilbake i 2015 ønsket vi at de skulle få ned kostnadene i norsk veibygging. For å få til det valgte regjeringen å gi selskapet store sammenhengende strekninger, en fast sum hvert år og mulighet til å bestemme rekkefølgen på utbyggingen av strekningene selv. Selskapet har i tillegg involvert entreprenører tidlig i prosessen, slik at kostnadene er mer under kontroll. Det har gitt svært gode resultater og mer vei for pengene, sier Dale.
Samme budsjett
Selv om selskapet nå mottar tre nye prosjekter, meldes det at den årlige summen Nye Veier mottar på omtrent fem milliarder kroner, forbli den samme.
For å overføre dei nye strekningene til selskapet vil Samferdselsdepartementet legge dette frem for Stortinget på en egnet måte. Regjeringen vil vurdere å overføre ytterligere strekninger til Nye Veier i sammenheng med ny NTP i 2021, heter det i meldingen.