Gjennomslag i Soknedalstunnelen
17. januar 2018 ble første salve i Soknedalstunnelen fyrt av. Tirsdag 22. januar ble salve nummer 705 for hovedløpet sprengt.
Arbeidet har krevd omtrent 40 arbeidere, og sluttresultatet er omtrent 3,6 km lang veg.
– Sprengingen av tunnelen har gått bra. Det har vært noen utfordringer med dårlig fjellkvalitet underveis, men det er helt vanlig i et tunnelprosjekt. Arbeidet har gått etter planen. Entreprenøren AF og deres underentreprenører har gjort en god jobb, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen i en melding.
Gjenbruk av tunnelstein
Omtrent 385.000 kubikkmeter med fast fjell er tatt ut fra tunnelen totalt, noe som tilsvarer ca. 615.000 kubikkmeter masse kjørt ut på lastebiler, som igjen tilsvarer ca. 51.000 lastebillass med stein.
Mye av massene er brukt til vegbygging i andre deler av anlegget, samt fraktet til Hovin for framtidig vegbygging, mens en del masser er kjørt til deponiet på Bjørset, noen kilometer sør for Soknedal.
Det er nå duket for neste fase i tunnelarbeidet, innredningsfasen.
– Nå skal entreprenøren legge rørledninger, drenere, bygge vegen inne i tunnelen og etter hvert legge asfalt, før de også skal vann- og frostsikre tunnelen. I tillegg er det svært mye elektroarbeid, sier Johnsen.
– Arbeidet med tunnelen er avgjørende for å holde framdriftsplanen mot planlagt åpning høsten 2020. Per i dag ligger vi godt an til å bli ferdig med den nye vegen innen fristen, sier Johnsen i meldingen.
For mer informasjon om prosjektet, sjekk ut faktasidene på Vegvesenets egne nettsider.