Follobanen utsettes ett år
Dette kommer frem i Aftenposten fredag.
Åpningen av Follobanen utsettes til desember 2022, hovedsakelig grunnet forsinkelser og kostnader som har oppstått på grunnlag av hevingen av to av utbyggingskontraktene med Condotte i 2018.
– Bane NOR har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund i en melding.
Bane NOR skriver nå at de ber om at kostnadsrammen økes i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 med 7,7 % fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner.
Disse nyhetene kommer ikke lenge etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) fortalte i Stortinget at han ikke så et grunnlag for å øke kostnadene, og at prosjektet fortsatt skulle åpnes i 2021.
– Det er gjort en stor innsats gjennom hele 2018 med tanke på å ferdigstille prosjektet som planlagt, og å minimere de negative konsekvensene etter at man besluttet å heve kontraktene med Condotte i januar 2018. Styret erkjenner nå at det likevel ikke er realistisk å kunne ta i bruk Follobanen før i 2022, og at prosjektets kostnadsramme bes økt fra 28,5 til 30,7 milliarder kroner for å sikre gjennomføring og ferdigstillelse. På vegne av styret vil jeg på det sterkest beklage de ulemper dette måtte medføre for alle som blir berørt av denne utsettelsen, sier styreleder i Bane NOR, Siri Beate Hatlen.
Det var i januar i 2018 at Bane NOR opphevet Follobanen-kontraktene med nå konkursbegjærte Condotte. Det italienske selskapet var i dype økonomiske problemer, som stanset arbeidet. Bane NOR avlyste kontraktene, og tok opp arbeidet selv.
Per i dag er utbyggingen ca 72 % ferdigstilt mot prosjektmål på 79 %.