Bygger nye E6 forbi Lillehammer
- Utbyggingen av E6 mellom Moelv og Øyer vil styrke Mjøsregionen som et felles bo- og arbeidsmarked. Strekningen er viktig både for næringslivet og folk som skal til og fra jobb, skole og fritidsordninger. Med trafikksikker firefelts veg forsterker og videreutvikler vi E6 som hovedferdselsåre mellom Østlandet/Sørlandet og Trøndelag/Nord-Norge, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Regjeringen har i dag lagt fram et forslag til Stortinget om utbygging og finansiering av E6 Moelv-Øyer i Hedmark og Oppland. Nye Veier AS har ansvaret for prosjektet.
Kostnadene redusert med 5 milliarder kroner
- Jeg er selvsagt glad for at kostnadane i forslaget vi nå legg fram er sterkt redusert. I 2016 så prislappen ut til å bli om lag 16,2 milliarder kroner. Nå er tallet 11,3 milliarder kroner etter at både Statens vegvesen og Nye Veier AS har jobbet ned kostnadene. I tillegg har Nye Veier AS klart å øke trafikantnytten med ca. 800 millioner kroner, sier Dale.
Strekninge er 43 kilometer lang og skal bygges som firefelts veg med en fartsgrense på 110 km/t. Dette fører til en tidssparing på nesten 10 minutt samenlignet med i dag.
Ny E6 vil flere steder følge same trasé som i dag. Dette gjelder strekningene Biri-Øyresvika og Storhove-Øyer. Forbi Lillehammer kommer vegen til å krysse Lågen lenger nord enn dagens E6, med tunneler sør og nord for den nye brua.
Første delopning er planlagt allerede i 2023, mens hele prosjektet skal stå ferdig i 2025.