Fikk tunnelkontrakt verdt 650 millioner: – Rett prosjekt til rett tid
Statens vegvesen signerte i dag kontrakt med Hæhre Entreprenør AS på tunneldriving på riksveg 5 i Kjøsnesfjorden i Jølster.
I denne sidearmen av Jølstravatnet er det gjort sikringstiltak i flere omganger opp gjennom tida, men fremdeles er enkelte parti utsatt for skred og skredfare.
En lang tunnel vil være den eneste måten å oppnå en hundre prosent skredsikker veg på denne strekningen.
Prosjektet det i dag var kontraktsignering på er en forlengelse av den eksisterende Støylsnestunnelen med 6,5 kilometer. I alt blir den nye tunnelen, som skal hete Kjøsnestunnelen, 8,6 kilometer lang.
Kontrakten har en verdi på 650 millioner kroner.
– Rett prosjekt til rett tid
For Hæhre Entreprenør AS kom dette prosjektet på rett tidspunkt. De er allerede i gang med byggingen av to tunneler i Stryn, Blakset- og Flotunnelen, og har også oppgradering av Vadheimstunnelen på fv. 55.
- Vi er nå i sluttfasen på et stort kraftanlegg på Helgeland, så det passet veldig godt med denne jobben. Det er heller ingen ulempe for oss å samle styrkene i samme område. Vi ser at det er noen fellesfunksjoner som kan dra veksler på hverandre, sier prosjektsjef Øystein Birkeland.
Tunnelprosjektet i Kjøsnesfjorden er en totalentreprise, det betyr at entreprenøren både skal prosjektere og bygge tunnelene. Konsulentfirmaet Multiconsult er hentet inn av Hæhre til å prosjektere tunnelen, mens Traftec skal ha ansvar for å etablere det tekniske anlegget.
Deponiområdene som er satt av er på Kjøsnes, Klakegg og på Fossheim. I prosjektet ligg også byggingen av 200 meter gang- og sykkelveg langs E39 fra krysset til Stardalen og nordover.
Stengninger fra november
De neste to-tre vekene går entreprenørfirmaet inn i en samhandlingsfase med Statens vegvesen. Når dette er ferdig går de ganske raskt i gang med å rigge seg for tunneldriving.
Den første tida vil det bli tunneldrift fra tverrslaget i Pevika, der det allerede er drive tre kilometer tunnel for å skaffe stein til E39 Bjørset-Skei. I november starter arbeidet med forskjæringen på Kjøsnes, og det vil då bli noen korte stengninger i samband med sprenging.
Dei lange stengningene blir først i 2020, når den nye tunnelen skal kobles på Støylsnestunnelen.