Vil til bunns i bruproblemene
Statens Vegvesen ønsker sterkt å komme til bunns i problemene med Svingbrua i Trondheim.
Nå skal det gjøres grundige undersøkelser. Derfor forblir brua nå stengt en stund.
- Svingbrua har laget alt for mange problemer alt for lenge. Et av de største problemene er at den ofte ikke lar seg åpne eller lukke. Nå skal vi gjøre en grundig undersøkelse, og finne årsaken til at dette skjer. Derfor blir nok Svingbrua stengt for gående og syklende en stund fremover, er jeg redd, sier senioringeniør Knut Ove Dahle, bruforvalter i Statens vegvesen.
Svingbrua, ei bru for gående og syklende som går parallelt med Skansenbrua over kanalen i Trondheim, har vært uforutsigbar i lange tider.
- I flere år har brua laget problemer for både gående og syklende, og for båttrafikken i kanalen, blant annet fordi den ikke har latt seg åpne eller lukke slik vi har ønsket, sier Dahle.
Dette har skapt vanskeligheter for både gående og syklende, og for næringsdrivende i kanalen.
- Nå vil vi få en slutt på dette. Derfor har vi lagt en plan for hva vi vil gjøre med dette problemet.
Ekspertise
Statens vegvesen har derfor plukket ut låseboltene med tilhørende glideplater, og levert disse til eksperter for inspeksjon og diagnose.
- Det er som regel disse låseboltene som har stått fast eller gått for tregt, og dermed hindret bruas funksjonalitet – nemlig å svinge. Nå har vi tatt ut låseboltene og glideplatene, og sendt dem til grundige undersøkelser, sier Dahle.
Uten låsebolter, blir brua dermed stående i åpen posisjon frem til månedsskiftet oktober/november.
- Vi beklager ulempen dette medfører for gående og syklende, men håper på forståelse for at vi ønsker å komme til bunns i dette nå, sier Dahle.
- Dermed vil vi forhåpentligvis kunne komme opp med en løsning som gjør at brua blir forutsigbar for både gående, syklende og båttrafikk, sier han avsluttende.