23948sdkhjf

Signerte jernbanekontrakt til 2 milliarder

Tirsdag 8. oktober signerte Bane NOR to kontrakter for bygging av nye dobbeltspor på Vestfoldbanen.

Veidekke Entreprenør AS skal bygge 6 km tunnel i Drammen. 

Samtidig skal det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A, skal bygge underbygning for nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker. Les mer om det her

Veidekke Entreprenør AS skal bygge 6 km tunnel i Drammen, og det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A, skal bygge underbygning for nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker.

Det ble en travel ettermiddag for fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Ilebrekke Undrum, og prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås.

To store kontrakter for bygging av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen, ble signert på samme dag. 

– Når dobbeltsporene etter planen skal være klare til bruk ved utgangen av 2024, har vi sammenhengende dobbeltpor mellom Drammen og Tønsberg. Da vil kapasiteten på strekningen bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier fungerende utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum.

Veidekke bygger tunnel i Drammen

Kontrakten ble signert med Veidekke Entreprenør AS om bygging av 6 km bergtunnel fra Drammen til Kobbervikdalen.

– I Veidekke har vi en solid aktør som kommer inn i vårt prosjekt her i Drammen. De leverer på kvalitet, har gode referanser, og som vi kjenner godt fra tidligere tunnelprosjekter, sier Undrum.

Som tidligere prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen har hun erfaring med Veidekke fra byggingen av nytt dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn, der Veidekke hadde Skillingsmyrentreprisen.

Kontrakten som nå ble signert, er en totalentreprise med kontraktsverdi 1,96 milliarder kroner ekskl. mva.

Dette er den første av flere store kontrakter som utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen skal inngå det neste året.   

Kjernekompetanse: fjell og betong

– Vi er svært glade for å ha vunnet konkurransen om dette store oppdraget, som vil bety så mye for så mange. Her får vi virkelig bruk for Veidekkes kjernekompetanse på fjell og betong. Nå ser vi frem til et godt samarbeid med Bane NOR om byggingen av jernbanetunnelen i Drammen, som vil gi togreisende på Østlandet større fleksibilitet i hverdagen, sier konsernsjef Jimmy Bengtsson i Veidekke.

Byggestart er forventet i november 2019. 

Viktig for InterCity 

Utbygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen, utgjør en viktig del av Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, InterCity-utbyggingen på Østlandet. Stortinget har gitt Bane NOR i oppdrag å utvikle et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Dette bygger vi for å gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud. Samtidig vil det styrke regionene utenfor hovedstadsområdet og sørge for en mer klimavennlig vekst, fortetting og utvikling av byene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14