Suksesseventyr for norsk fabrikk
Elementfabrikken Norsk Modul opplever en utrolig suksess. På kun to år har de gått fra 3 til 12 ansatte. Ordrebøkene er fulle, og neste år håper de å produsere 100 enheter.
Norsk Modul ble startet på Stathelle i Telemark så sent som i 2017. Allerede i sitt første driftsår leverte de 17 eneboliger og fem tomannsboliger. En betydelig vekst i oppdragsmengden gjorde at de i desember 2018 ferdigstilte en ny produksjonshall på 1500 kvadratmeter.
Et industrieventyr
– Det har vært et lite industrieventyr, sier Nicolai Amundsen, daglig leder i Norsk Modul.
I år kommer elementfabrikken til å produsere opp mot 60 enheter. Det er prefabrikkerte vegg- og gulvelementer til både eneboliger, tomannsboliger og hytter.
Norsk Modul har fra starten vært eid av Pancom. De ble etablert i 2014, og har i dag rundt 120 ansatte og en årlig omsetning på cirka 400 millioner. I mars i år kjøpte Løvenskiold Handel seg inn i bedriften med 40 prosent.
– Det er en stor trygghet å ha sterke, seriøse og langsiktige eiere. Vi kunne ikke satset like tungt uten den tryggheten vi kjenner på i dag, sier Amundsen.
Viktig satsing
For Løvenskiold Handel var denne investeringen en viktig del satsingen på elementbygg mot proffmarkedet.
– Gjennom Maxbo Proff har vi utviklet egne hytter, garasjer og anneks. Da ser vi det som en stor fordel å være en del av hele produksjonskjeden. Og så gleder vi oss selvfølgelig over at selskapets utvikling er meget god, sier Thomas Støkken, administrerende direktør i Løvenskiold Handel.
Nå blir Maxbos egne enheter produsert både på i3 Element i Valdres, som Løvenskiold Handel eier sammen med Tveitabru AS, og hos Norsk Modul.
– Kapasiteten til de to anleggene sammen gjør at vi kan møte den stadig økende etterspørselen i markedet på en svært god måte, sier Støkken.