23948sdkhjf

Hareide tok første spadetak i Vestfold

Fredag 31. januar markerte Bane NOR oppstarten av anleggsarbeidene på InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker. Samferdselsminister, Knut Arild Hareide (Krf), tok første spadetak og var full av lovord om prosjektet.

– Dette er mitt første reelle oppdrag som samferdselsminister, sa Hareide.

Han la til spøkefullt: - Og det er ikke fordi det kun er Nykirke.

I en pressemelding fra Bane NOR skriver de at den nye statsråden var veldig fornøyd med at det første oppdraget var et jernbaneprosjekt som nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker.

At regjeringen tidligere på dagen hadde mottatt rapporten Klimakur 2030 bidro også til at Hareide var glad for å ha dette som sitt første oppdrag.

– Den største utfordringen kloden står overfor nå, er den klimatrusselen vi ser. Vi er nødt til å ta grep. Og jernbane er jo ett av beste grepene vi kan ta, ikke minst jernbane i nærheten av de store byene, sa Hareide.

Strekningen blir på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum. 

– Et positivt trekk med dette prosjektet er at det er et godt eksempel på hvordan Bane NOR jobber med å finne kostnadsreduserende løsninger, uten at det går utover sikkerhet og kvalitet. Kostnadene er redusert med nesten en milliard, og totalkostnaden blir da på 6,6 milliarder når vi nå setter spaden i jorda, sa statsråden.

Det var konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, som innledningsvis ønsket velkommen til statsråden og de andre innbudte gjestene fra både kommune, fylkeskommune, direktorat, entreprenørene, presse og ansatte.

– Vi har tidligere bygget Barkåker-Tønsberg, og vi har bygget Holm-Nykirke som sto ferdig i 2016. Det er faktisk først nå, med dette prosjektet, at vi får full effekt av det, fortalte Frimannslund.

Det er de italienske entreprenørene Salini Impregilo og Impresa Pizzarotti som skal bygge det nye dobbeltsporet, gjennom samarbeidsselskapet Sa.Pi. NOR

Prosjektet mellom Nykirke og Barkåker skal etter planen stå ferdig i 2024. 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093