Risa og Kruse Smith vil bygge sykkeltunnel
Det er to tilbydere som har lyst til å bygge den nye sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden.
Arbeidene med dette skal etter planen starte i sommer, og tunnelen det er snakk om er en del av Sykkelstamveien mellom Sandnes og Stavanger.
Statens Vegvesen melder nå i en pressemelding at det er to entreprenører som har levert inn tilbud.
– Vi skulle ønske at det var flere med i konkurransen om å bygge tunnelen, men nå skal vi gå gjennom de to tilbudene vi har mottatt og signere kontrakten så snart som mulig. Arbeidet som berører E39 starter i juni, men det vil pågå forberedende arbeider før det, sier prosjektleder for Statens vegvesen Kari Turøy Smådal i meldingen.
Tilbudene inneholder tre forskjellige deler; oppgradering av eksisterende sørgående tunnel på E39, bygging av 371 meter sykkeltunnel og samtidig utvide eksisterende tunnel med et nytt havarifelt og nye portaler.
– Vi håper å kunne ferdigstille alle tre alternativene. Det vil vi spare penger på, og samtidig er det tilnærmet umulig å utvide motorveitunnelen på et senere tidspunkt. Byggingen vil føre til store logistikkutfordringer når vi må stenge den sørgående tunnelen for biltrafikk. Planen er å utvide sykkeltunnelen slik at vi kan bruke den som avlastingstunnel for biler under oppgraderingen av eksisterende tunnel, sier Turøy Smådal.
Her er tilbudene:
Kruse Smith Entreprenør AS:
- Alt: 1 86.076.419,00 kroner
- Alt: 2 97.006.815,00 kroner
- Alt: 3 116.371.641,00 kroner
Risa AS :
- Alt: 1 104.894.370,50 kroner
- Alt: 2 118.772.901,50 kroner
- Alt: 3 138.378.587,50 kroner