Stor interesse for E39-strekning
Det var godt oppmøte da Statens vegvesen inviterte til informasjonsmøte om planarbeidet for E39 Ørskogfjellet-Vik i Kulturhuset Idahall mandag.
Møtet åpnet med informasjon fra veivesenet om prosjektet E39 Ålesund-Molde. Det ble også orientert om det videre arbeidet rundt utarbeidelse av detaljreguleringsplan for delparsellen E39 Ørskogfjellet-Vik, forlikte prosessen rundt grunnerverv.
Etter presentasjonene, ble det åpnet opp for spørsmål fra publikum. Gjentatte i salen hadde spørsmål og innspill om valg av trasé.
- Gjennom denne prosessen skal vi vurdere hva vi går videre med, om det blir linje K2.A med tunnel fra Ørskogfjellet og vei i dagen om Tomrefjord eller tunnel direkte fra Ørskogfjellet til Vik i alternativ K2.B. Foreløpig er begge linjene relativt grove streker i kartet og det er gjennom den videre planleggingen vi får avdekket mer nøyaktig kor de to alternative veilinjene vil gå. Både fordeler og ulemper skal vurderes for begge traseene, og hva den beste løsningen blir til slutt er fortsatt et åpent spørsmål, sier planleggingsleder Magnhild Rømyhr i Statens vegvesen.
- For vei i dagen i alternativ A må vi blant annet vurdere skredfare, noe vi allerede har bestilt en foreløpig rapport på. Deretter må vi gjennomføre ulike grunnundersøkelser i terrenget for å se nærmere på forhold som for eksempel skred. Det vil og bli lagt vekt på å kartlegge hvilken virkninger alternativene vil ha på omgjevnadane. Veilinjen som blir anbefalt til slutt vil ikke minst ha sammenheng med hva som gir best forhold mellom kostnad og nytte, legger hun til.
Toplanskryss på Ørskogfjellet
Det ble også stilt spørsmål om hvordan kryssløsningen mellom ny og gammel E39 på Ørskogfjellet kommer til å bli utformet.
- Hvor ny E39 møter dagens trasé mellom Ørskogfjellet og Vestnes blir det et toplanskryss med ramper. I den videre prosessen skal vi blant annet se på ulike varianter av dette toplanskrysset, sier prosjektleder Harald Johnsen i Statens vegvesen.
Veien mellom Ørskogfjellet og Vestnes vil fortsatt være en del av E136 når den nye veien er bygd.
Ønsker medvirkning
Både Johnsen og Rømyhr sier seg godt fornøyde med kveldsmøtet i Tomrefjord.
- Vi setter stor pris på engasjementet. Alle spørsmål og innspill fra informasjonsmøtet har blitt notert og vi tar de med oss i det videre planleggingsarbeidet, sier Rømyhr.
I anledning ferdigstilling av reguleringsplanarbeidet blir det et nytt informasjonsmøte, trolig rundt årsskiftet.
- Medvirkning er en viktig del av prosessen vi nå er inne i. Vi har behov for å kartlegge lokale forhold som for eksempel krysningsbehov, turstiar og snarveier, eiendoms- og driftsforhold, mulige deponeringsområde med mer, og ønskjer alle innspill velkomne, sier Rømyhr.
Det er lagt opp til egne orienterings- og dialogmøter for grunneiere som blir direkte berørt av planforslaget. De dette gjelder vil bli nærmere kontaktet av Statens vegvesen.
Målsettingen er en vedtatt detaljreguleringsplan for E39 Ørskogfjellet-Vik før sommeren.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens Vegvesen