Skanska og Rockfon satser på 100% gjenbruk
- Det er viktig at byggebransjen tar sin del av miljøansvaret. Det gjorde Skanska og Tengbom da de tegnet kontorbygningen Solna United med fokus på trivsel, menneskelige møter og bærekraft.
De satset på høyst 2 % deponi og akustikkhimlinger fra Rockfon som skal være den første leverandøren som satser 100 % på å gjenbruke avfall fra byggeplassen.
Sannheten om at det er det indre som teller stemmer ikke alltid når det kommer til byggebransjen. I takt med tiden blir gjennomsiktighet enda viktigere – både når gjelder valg av materialer og håndteringen av dem.
Hvis byggebransjen ønsker å fjerne stemplet som en av de største miljøsynderne så er det ikke lengre nok med halve løsninger. Dette har man tatt tak i hos Rockfon med fokus på gjenbruk, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Hos byggegiganten Skanska har miljøaspektet blitt enda viktigere ved innkjøp, og nå er de først ute i Skandinavia som har valgt Rockfons himlinger som kan 100 % gjenbrukes.
Zsofia Böör, Produksjonsingeniør og Returansvarlig, hos Skanska forklarer:
- Selvfølgelig ønsker vi å ta ansvar. Bærekraft er alltid avgjørende når vi kjøper inn. Skanska jobber løpende med å omstille seg for å kunne bygge for fremtiden og leve opp til FNs klimamål med fokus på nr. 11 som er «bærekraftige byer og lokalsamfunn» og her møtte Rockfon kravene våre.
Det indre og det ytre henger sammen
Egentlig er det ganske enkelt: hvis mennesker skal trives så skal det være en balanse mellom det ytre og det indre. Hos Skanska har de nylig sendt inn søknaden om å få den grønne sertifiseringen LEED Platinum, men det betyr ikke at de skal glemme inneklimaet – tvert imot, forteller Zsofia Böör:
- I mange år har vi jobbet for grønne bygg, men i den bærekraftige tankegangen inngår også sosial bærekraft. Mennesker har rett til å ha det bra på arbeidsplassen, og god akustikk og et godt inneklima er veldig viktig.
Viktig å følge med i utviklingen
Hos Rockfon er det ingen tvil om at det er tid for å treffe viktige avgjørelser som setter miljøet i høysetet.
Key Account Manager, Peter Fritzon, ser en bransje som er i gang med å våkne opp:
- Det er tydelig innenfor bransjen at man er i gang med å våkne opp og forstå at man skal jobbe hardt for å gå fremtiden i møte. Når vi tok beslutningen om å gjenbruke steinull fra våre akustikkløsninger skulle det være 100 %. ROCKWOOL/Rockfon og Ragnsells har en avtale om at man fyller containere, eller såkalte big bags, med avfall fra akustikkløsningene våre, transporterer dem videre til fabrikken vår, og her blir de gjenbrukt og brukt til nye himlinger. Dette kaller vi for en closed loop-produksjon. Vi er innstilt på å gjøre hva vi kan for å heve vår innsats og jobbe hardt for å kunne nå FNs klimamål.