Retningslinjer for smittevern ved bygningsskader
Under koronautbruddet vil det fortsatt skje vannlekkasjer og andre bygningsskader hos privatpersoner og bedrifter. Nå er det utarbeidet retningslinjer for smittevern som skal følges ved håndtering av disse skadene.
Forsikringsselskapet If understreker at det er viktig å forebygge koronasmitte både hos kunder, håndverkere, skadeinspektører og blant andre fagfolk som reparerer og følger opp forsikringsskader.
Nå har Finans Norge, NHO Service og Handel, Norsk takst, forsikringsselskaper og andre sentrale aktører sammen laget informasjonsmateriell om hvordan smittevern skal gjennomføres og rutiner som skadesanerings- og takstbransjen skal følge på sine oppdrag.
Retningslinjene kan bli endret. Informasjonsmateriellet blir oppdatert etter hvert som myndighetene kommer med nye retningslinjer og råd.
– Vi er glade for at disse retningslinjene er kommet på plass i en vanskelig situasjon for enkeltmennesker og samfunnet, og det er viktig at de blir fulgt opp av alle, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– I tiden vi har foran oss vil fortsatt kjellere kunne bli fulle av vann fra rørbrudd, for eksempel, og mange har dessuten utbedringsarbeider av ulik art som foregår akkurat nå, sier han.
I informasjonsmateriellet går det fram at kundene må kunne gi klare og informative opplysninger til fagfolkene før de kommer til skadestedet. Disse opplysningene og evnen til å følge dem opp etter retningslinjene er viktig for å kunne beskytte både seg selv og fagfolkene.
– Vi i If er opptatt av at både kunder og alle andre som er involvert i en forsikringsskade må beskyttes mot smitte, sier Clementz.
Mer informasjon om retningslinjene finnes på sidene til Finans Norge og NHO Service og Handel.
Opphav og kilder: Pressemelding