Enda mer effektivt ordreplukk
iGo neo-teknologien ble første gang lansert på ordreplukktrucken CX 20 i 2016. Mens forgjengeren iGo Easy – i likhet med flere konkurrerende løsninger – bare kunne fjernstyres av plukkeren, beveget iGo neo CX 20 seg helt selvstendig på lageret og ble derfor karakterisert som verdens første autonome plukktruck. Ved hjelp av «intelligent» robotteknologi tolket den omgivelsene 360 grader rundt trucken og fulgte etter plukkeren samtidig som at den kjørte utenom alle hindringer.
Øker effektiviteten i betydelig grad
Selv om CX-truckene ble erstattet av OPX-serien for et par år siden er det først nå at de nye ordreplukktruckene også kan bli utstyrt med iGo neo-teknologi. Ifølge STILL gjør den truckene til individuelle, fleksible enheter som støtter operatøren i det hun eller han fremdeles gjør best: selve plukket fra første reolnivå. Som assistenter følger OPX iGo neo operatøren sin helt på egenhånd og stopper ved den optimale plukkeposisjonen. Den kunstige intelligensen skal sikre at både kjørevei og hastighet blir tilpasset de respektive forhold. Det kreves ikke Wi-Fi for å betjene disse truckene, ei heller noen form for installasjon som for eksempel programmering av ruter eller tilpasning av lagermiljøet.
For virksomheter som allerede i stor grad har optimalisert prosessene sine, hevder STILL at OPX iGo neo tilbyr en smart måte å øke produktiviteten i horisontalt ordreplukk, samtidig som de reduserer arbeidsmengden for ansatte. Selskapet viser til deres kunde Metro Logistics GmbH som har registrert ytelsesforbedringer på 10 til 15 prosent, men at potensialet er enda større. En av grunnene til at forgjengeren iGo Easy CX 20 vant en IFOY-pris i 2017 var for eksempel at deres tester hadde vist at effektiviteten kunne økes med over 40 prosent.
Hybridsporingssystem
Moderne sensor- og kommunikasjonsteknologi skal sikre at OPX iGo neo samhandler trygt med operatøren. Før arbeidet startes kobler operatøren via radio sin fjernkontroll til trucken, som hun eller han senere bare trenger å ta med seg og som blir sporet av to systemer samtidig. Hybridsporingssystemet, som STILL hevder er unikt på markedet, kombinerer presisjonen og ytelsen til bevegelsessporing av plukkeren med radiolokasjon av fjernkontrollen. Dette sikrer pålitelig gjenkjennelse og posisjonssporing av operatøren til enhver tid – selv under Z-plukking og med høye trafikkmengder i reolgangen.
Ifølge Roger Mosbakk, National Key Account Manager i STILL Norge AS, er det nettopp ved slik plukking fra begge sider av en reolgang hvor systemet nå er blitt vesentlig bedre.
Som et alternativ til fjernkontrollen, som operatøren kan benytte til å kontrollere de viktigste funksjonene til trucken, kan disse også aktiveres ved hjelp av knappepanelene på siden av trucken. Et bytte til manuell drift skjer automatisk når operatøren går inn på førerplattformen.
Fire versjoner
STILL opplyser at OPX iGo er utstyrt med systemer som skal sikre personell og forhindre skade på lagerinnredning og last. Et beskyttelsessystem for gående (PPS) og en bevegelsessensorer oppdager alle dynamiske og statiske gjenstander innenfor en radius på opptil 15 meter. Det muliggjør en sikker reaksjon fra trucken som dermed er i stand til å kjøre rundt hindringene av seg selv. I tillegg oppdager systemet automatisk kryssende reolganger og bremser trucken forsiktig når man nærmer seg slike. OPX iGo neo passerer slike kryss først etter bekreftelse fra operatøren.
Ekstra beskyttelse oppnås av et valgfritt 3D frontkamera som oppdager hindringer over hele høyden på trucken. LED-lys sørger for god sikt og indikerer også hvilken modus trucken er i eller hvilken reol den følger.
STILL OPX iGo neo er tilgjengelig i fire forskjellige modeller. Basisutgavene OPX 20/25 iGo neo har løftekapasiteter oppå 2.000 og 2.500 kilo og kan håndtere to paller etter hverandre. OPX-L 12 iGo neo er utstyrt med mast og har en løftekapasitet på 1.200 kilo og en løftehøyde på 786 mm. Andre versjoner med mast er OPX L 20 iGo neo for topall-håndtering opptil 2.000 kilo og OPX-L 20 S iGo neo som er utstyrt med sakseløft.
Roger Mosbakk opplyser til Logistikk & Ledelse at STILL Norge så langt ikke har levert noen iGo neo-trucker her i landet, men opplyser at den nye generasjonen snart vil bli testet ut av potensielle brukere.