23948sdkhjf

Q1 2020: Svært godt salg av gaffeltrucker

I første kvartal solgte medlemmene i Maskingrossisternes Forening hele 1.582 trucker. Det er en økning på 14,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

2019 var det nest beste året for nysalg av gaffeltrucker blant MGFs medlemmer, og trenden har fortsatt inn i første kvartal som endte på hele 1.582 trucker. Man må helt tilbake til 2007 og 2008 for finne høyere tall og de er marginale.

MGF skriver i en pressemelding at trenden er klar, med økning til lager og logistikksenter og det er de minste truckene som øker mest.

Gjennom årets tre første måneder økte salget av palletrucker med 60,9 prosent til 523 enheter og støttebenstrucker med 51,6 prosent til 523 trucker. Det bidro til at sistnevnte overtok som den største gruppen.

Selv om motvektstruck nå går ned til nest største undergruppe har den en stabil utvikling med 494 solgte enheter i år mot 490 i første kvartal 2019.

Fortsatt tilbakegang på dieseldrevne motvektstrucker

Både økningen i undergruppene støttebens- og palletrucker, og ikke minst størrelsen på de truckene som øker mest bygger under at det er lager / logistikk som har den kraftigste veksten. På gaffeltrucker under ett tonn er økningen hele 408 prosent i forhold til samme periode i fjor, mens MGF noterer en økning på 24,6 prosent i segmentet mellom 1,25 til 2,5 tonn. Utenom størrelsen 3,5 til 4 tonn som også har en fin økning på 19,7%, er det tilbakegang på de tyngre truckene, opplyser MGF.

Foreningen registrerer også at trenden med tilbakegang i salget av dieseldrevne trucker fortsetter, fra 172 første kvartal i fjor til 136 i år, tilsvarende en nedgang på nær 21 prosent. Salget av elektriske motvektstrucker økte i samme periode med 12,6 prosent fra 318 i fjor til 358 i år. I denne kategorien er det elektriske 3-hjulinger som har den sterkeste veksten med 35,8 prosent målt mot første kvartal 2019.

– Vi har fra dette kvartalet endret ekstern rapportering slik at vi følger den nye fylkesstrukturen. Ikke overraskende er det Viken som er det største markedet og som har en vekst på 16,8 prosent i forhold til samme periode i fjor. Oslo har en tilbakegang på 10,7 prosent, og man kan anta at dette reflekterer at flere virksomheter har flyttet lagrene ut av fylket den senere tid, skriver MGF i pressemeldingen.

De andre fylkene med vekst er Trøndelag som har doblet antall solgte enheter, Innlandet (+46 prosent), Vestfold og Telemark (+45 prosent), Nordland (+38 prosent) og Møre og Romsdal (+20 prosent).

Foreløpig usikkert om coronaeffekten

– De fleste medlemmene våre forventet en svak vekst for året, før vi ble rammet av coronavirus, historisk lav kronekurs og en oljepris i fritt fall. Gaffeltrucker brukes i mange samfunnskritiske funksjoner som distribusjon av mat, medisiner og drivstoff, matvareproduksjon og fiskeri, og man forventer derfor en mindre påvirkning for denne gruppen av medlemmer, opplyser MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad. – Tallene vi presenterer denne gangen reflekterer bare to uker av de strenge restriksjonene som ble innført for å hindre smitte av corona – både nasjonalt og lokalt, og andre kvartal vil således gi oss en bedre innsikt i effekten av dette. Det er derfor vanskelig å gi noen god framskriving for hvordan 2020 blir, opplyser hun videre.

Arne Husborn, leder av Gaffeltruckgruppen i MGF, sier i en kommentar at truckleverandørene registrerer at Norge er i ferd med å komme til hektene igjen og at kundene nå i større grad tillater besøk fra selgere og teknikere.

– Vi forventer en svak nedgang det neste kvartalet, men forventer at resten av året legger seg på 2019 nivået, sier Husborn.

Nedgang i salget fra ikke-medlemmer av MGF

Hvis man sammenligner salgstallene fra MGF-medlemmene med den den internasjonale statistikken til FEM (Fédération Européenne de la Manutention), kan man lese at aktører som ikke er medlemmer av MGF solgte 251 trucker på det norske markedet i første kvartal, en nedgang på 20,8 prosent fra samme periode i fjor. Tradisjonelt er det dieseldrevne motvektstrucker som er den største kategorien for disse aktørene, og det var også den kategorien som hadde størst tilbakegang med hele 34 prosent. Arne Husborn mener noe av årsaken til disse nedgangene kan være at det ikke har vært mulig å bestille trucker fra Kina de siste månedene.

Opphav og kilder: MGF

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065