Nye Mjøsbroa: Lettere og lavere CO2-utslipp gjennom bruk av tre
Nye Veier har valgt å gå videre med det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani til konkretiseringsfasen for regulering, prosjektering og bygging av ny firefelts motorvei fra Moelv til Roterud i Innlandet.
Oppdraget inkluderer bygging av ny firefelts-bro over Mjøsa, der de to selskapene har lagt fram et brukonsept med utstrakt bruk av tre for å oppnå best mulig klimaregnskap.
JV BESIX / Rizzani har norske AF Gruppen som underentreprenør. Multiconsult er rådgiver for entreprenørgrupperingen.
17 prosent lettere
– Valg av tre i en gitterdragerløsning i konstruksjonen reduserer vekten av overbygningen med 17 prosent sammenlignet med bruk av betong. Dette reduserer videre omfanget av fundamenteringen som igjen er positivt både for CO2-regnskapet og totalkostnaden på byggeprosjektet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier
Oppstart i juni
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og entreprenørgrupperingen starter opp i juni og avsluttes i løpet av august. Etter avsluttet konkretiseringsfase signeres kontrakten for integrert samhandling. Kontrakten har en budsjettpris på 2,55 milliarder kroner, ekskl. mva.