Norges største og mest komplette bilanlegg
Den nye superforhandleren er en viktig del av konsernets strategi om å ha sterke regionale forhandlere, og erstatter fire tidligere forhandlere i Stor-Oslo, inklusive den store nyttekjøretøyforhandleren på Lørenskog.
Det fremstår som landets største og mest komplette bilanlegg og er ifølge daglig leder Marius Thorberg et utstillingsvindu for konsernets bilhus- og flermerkestrategi.
I et 8.000 kvm stort nybygg er det separate utstSillingsarealer på rekke og rad for samtlige personbilmerker; Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Kia og Smart. I alle disse områdene er naturligvis den nyeste interiørstandarden til den enkelte produsent benyttet. Det sikrer både stil og eleganse, samtidig med at hvert område har sitt særpreg. I det samme bygget er det også et eget areal for premium bruktbiler.
Kunden i fokus
Bertel O. Steen Lørenskog tilbyr en rekke tjenester som gjør at det skal være enkelt å være kunde. Eksempelvis utvidede åpningstider, kafeteria, shuttlebuss fra anlegget til kollektivknutepunkter, hente/bringe-tjenester av bil til og fra service, henting av nybilkunder, prøvekjøring hos kunde og levering av ny bil ute hos kunde.
For å gjøre det enkelt for både kunder og ansatte å finne bilen på de mange og store parkeringsområdene er det innført et parkeringssystem med skiltgjenkjenning.
I salgslokalene er det blitt spesielt blitt lagt vekt på at kundene skal bli godt mottatt og ikke bare se en rekke skrivebord med selgere som er begravet i sin egen pc-skjerm. Til gjengjeld er det en rekke store skjermer på veggene som blant annet kan benyttes til ulike presentasjoner.
Normalt tar det noe tid fra en ny bil er bestilt til den er klar til overlevering. I den perioden legger forhandleren vekt på både å begeistre kunden og skape forventninger, og ikke minst vil de motta mye informasjon. Spesielt når kundene første gang kjøper en elbil er det mye nytt å lære og ved å gjøre det i forkant blir selve overleveringen vesentlig enklere.
Nye personbiler vil for øvrig bli overlevert i et eget overleveringssenter hvor kunden blir satt i høysetet og bilen blir presentert i et avlukke som dekoreres etter hvilket bilmerke det er. Bak de tre avlukkene er det et stort åpnet område hvor bilene får den aller siste klargjøringen før kunden kommer.
Det nye personbilverkstedet har hele 38 arbeidsbukker og er naturligvis topp utstyrt hvor blant annet alt spesialverktøy blir lagret i en drøyt seks meter høy Kardex lagerautomat. I løpet a vet år vil det bli utført rundt 150.000 verkstedtimer.
I direkte tilknytning til verkstedet er det også etablert et dekkhotell med plass til 16.000 dekk, men allerede under den offisielle åpningen ble det skissert at det må utvides. De fire tusen hjulsettene lagres liggende i mobile reoler som er levert av Nordverk Norge.
Økt mekanikerkapasitet på Sprinter og Vito
Proffsenteret – tidligere Bertel O. Steen Vare-Last-Buss – holder fortsatt til i sine tidligere lokaler, vis-á-vis de øvrige byggene. Her tilbys nå varebiler fra både Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën og Opel i tillegg lastebiler fra Mercedes-Benz og Fuso og busser fra Mercedes-Benz og Setra.
Verkstedkapasiteten på Mercedes-Benz Vito og Sprinter er blitt økt, og for å frigjøre tilstrekkelig verkstedkapasitet også til de øvrige varebilmerkene som er kommet til gjennom forhandlersammenslåingen er den tidligere skadeavdelingen for varebiler blitt flyttet Bertel O. Steen Brobekk i Oslo.