Mest kompakt i sin klasse
Fredrik Nilsson, Product Manager Warehouse Trucks hos Toyota Material Handling Europe, hevder i en pressemelding at BT Levio LWI160 er den mest kompakte trucken i sin klasse, og at produsenten nå er inne i en spennende utviklingsfase av optimerte småtrucker med høye ytelser.
Allerede fått designpris og blitt IFOY-nominert.
Som et resultat av Toyotas egen filosofi om kontinuerlige forbedringer opplyser Toyota Material Handling at de har tenkt utenfor boksen for å optimere LWI160 og tatt frem en innovativ utforming av palletrucken.
Produsenten hevder at LWI160 er den første lavtløfteren som har gjennomgått en fullstendig redesign. Hele truckens layout skal være endret gjennom å fjerne den tradisjonelle batteriplassen og på den måten kunne montere alle komponentene på en optimal måte.
Ifølge Toyota Material Handling er dette begynnelsen på en ny epoke som vil gjør det mulig for produsenten å bygge videre på samme teknikk og optimere fremtidige modeller
Det kompakte designet har allerede blitt belønnet med en iF designpris og trucken er også blant de nominerte i årets IFOY Award i kategorien for lavtløftende lagertrucker. På grunn av virusutbruddet vil for øvrig årets IFOY-vinnerne først bli annonsert den 13. juli.
Tilbys med tre batterikapasiteter
Produsenten hevder at de kompakte målene ikke har gått på bekostning av ytelse og at den nye 24 volts palletrucken tar energieffektiviteten til et nytt nivå. Den tilbys med Li-Ion-batterier på 50, 105 og 150 Ah og kundene kan velge mellom ekstern og innebygd lading, i tillegg til lading på ombord på lastebil. En ny forbedret ladekontakt er tilgjengelig med en praktisk push-in-tilkobling.
Enkel manøvrering
Levio LWI160 hevdes å passe godt på trange områder og skal egne seg spesielt godt til lasting og lossing i tillegg til horisontale transporter i lager og industri. Inkludert Li-ion-batteriet på 105 Ah veier den 269 kilo, og som modellbenevnelsen indikerer er løftekapasiteten 1.600 kilo. Kjørehastigheten er opptil 6 km/t.
Programmerbare førerparametre og et lydnivå på bare 59 dB (A) skal gjøre trucken brukervennlig. Sikkerheten ivaretas med automatisk senking av hastighet, avhengig av styrearmens vinkel. Click-2-Creep-funksjonen gjør at trucken kan krypkjøres med styrearmen i vertikal posisjon.