23948sdkhjf

Full kontroll over transportkostnadene

Etter å ha tatt i bruk en heldigitalisert løsning for fraktanalyse og kostnadskontroll forventer Elon Group å redusere fraktkostnadene med tre til fem prosent. Det vil bety mye for bunnlinjen til Nordens største butikkjede for hjemmeelektronikk og hvitevarer.

Svenske Elon Group AB har over 500 butikker i Norden og selger alt fra hvitevarer og husholdningsprodukter, til blant annet belysning og varmepumper.

Her i landet ble Euronics Norge i 2016 en del av EEL som Elon Group het den gang, og i fjor ble rundt 50 norske butikker omprofilert til Elon. I tillegg til direktesalg over disk, har kjeden også betydelige salg gjennom B2B og sine e-handelsløsninger.

Avansert fraktanalyse

Logistikkutvikler Markus Luthman spilte en sentral rolle da Elon Group skulle gå til anskaffelse av selskapets første heldigitaliserte løsning for fraktanalyse og kostnadskontroll. Han fikk ansvaret for logistikk- og transportutvikling i selskapet for halvannet år siden og en av oppgavene var å implementere et nytt lagerhåndteringssystem. Selskapets ledelse så imidlertid raskt behovet for også å få bedre kontroll og oversikt over fraktkostnadene.

Luthman har nærmere 15 års erfaring innen Supply Chain Management og Operational Excellence fra store selskaper som Ericsson og Volvo, og i sin forrige jobb i Elektroskandia hadde Luthman ansvaret for et prosjekt med å bytte eksisterende TA-system og fakturakontrollsystem. Der fikk han kunnskap om elektrogrossistens positive erfaringer med deres løsninger fra Software & Logistics Solutions Nordic AB (softlogs.net) og han forteller at det ikke tok lang tid å motivere Elon Group til å velge den samme løsningen.

KSD-gründere bak softlogs

Bak softlogs finner vi i hovedsak de to nordmennene Jon-Arild Ludvigsen og Øistein Solberg. De var i sin tid med på å etablere KSD Software som for syv år siden ble solgt til kanadiske Descartes for hele 190 millioner kroner. Solberg legger ikke skjul på at de da kunne ha trukket seg stille og rolig tilbake, men følte seg for unge til det og året etter dro de i gang softlogs. Forretningsideen var å satse på et nytt nisjeområde innenfor logistikksystemer: fakturakontroll og fraktanalyse. Selskapet har med sine innovative løsninger fått et solid fotfeste i både Norge og i Sverige, og på den omfattende kundelisten finner man blant annet Aditro Logistics, Brødrene Dahl, Optimera, Tools, Felleskjøpet, Frigaard Gruppen, Wittusen & Jensen og Bergans. Selskapet har et NUF på Øra i Fredrikstad som blant annet har en utviklingsavdeling, i tillegg til det de får gjort i både India og i Polen. Solberg forventer at de i år vil runde rundt ti millioner svenske kroner i omsetning, jevnt fordelt på Norge og i Sverige. Betydelig mindre enn det de var vant med fra KSD-tiden, men han legger til at veksten går fortere i dette selskapet.

Fra fakturakontroll til finansiell oversikt

Markus Luthman i Elon Group forteller at løsningene fra softlogs gjør at all fraktrelatert informasjon er tilgjengelig på ett sted.

– Her kan vi følge opp alle transportkostnader ned på butikk-, ordre-, artikkel- og kundenivå eller bruke standardrapportene på kunde- og artikkelnivå for Cost To Serve-analyser. Samtidig har månedslutt blitt vesentlig enklere for oss ved at softlogs automatisk allokerer kostnad til riktig avdeling/butikk og synliggjør hva vi må avsette av fraktbeløp basert på våre bokninger, sier Luthman.

– Alle systemene er tilgjengelig i skyen og gir Elon økt presisjon i lønnsomhetsanalysen på produkt- og kundenivå, sier markedsansvarlig og medeier i softlogs, Øistein Solberg. – For Elon betyr det at de kan redusere tidsforbruket på sine fraktoperasjoner, legger han til.

Kontroll på alle transporter

Daglig har Elon Group 45 transportavganger fra hovedlageret i Örebro til samtlige nordiske land.

– Det utgjør 1.000 daglige forsendelser og for oss er det avgjørende å ha kontroll på alle transporter og kunnskap om hvordan fraktkostnadene til enhver tid fordeles. Her er softlogs et viktig verktøy for å kunne se hvordan transportørene etterlever sine transportavtaler. Vi må vite hvordan kostnadene fordeles slik at vi unngår uforutsette hendelser. Klarer vi å redusere dem med tre til fem prosent, utgjør det betydelige besparelser som vi kan legge på vår bunnlinje, sier Luthman.

Han legger til at deres forventninger er at systemet vil holde god kontroll og forbedre fraktrutinene, både med hensyn til hvordan fraktkostnadene fordeles og hvordan transportørene etterlever deres felles transportavtaler. Så langt har løsningen levd opp forventningene og Luthman fremhever at det både har en god funksjonalitet og er brukervennlig. Supportteamet til softlogs er han også godt fornøyd med.

Store mørketall

Gjennom sine mange år i logistikkbransjen har Luthman registrert at det bare er et fåtall selskaper som griper tak i sine transportkostnader.

– Selv om det er snakk om en av de største utgiftspostene er det likevel en vel bevart hemmelighet for mange. Mørketallet er når man forhandler avtaler med transportører og vi ikke har systemer som klarer å håndtere dem i hverdagen. Her har samarbeidet med softlogs forenklet kontrollen med våre transportkostnader. Deres brukertilnærming til oss gjør det mulig å komme med råd og vink når de utvikler ny funksjonalitet. De har blant annet enkle moduler for avvikshåndtering som blir analysert og videreformidlet til våre transportører.

På spørsmål om hvilken betydning det er for Elon å ha et profesjonelt forhold til fraktkostnadene, svarer Luthman at de forstår fraktkostnadene på en helt annen måte enn tidligere.

– Det gir oss større kunnskap om fordelingen av interne kostnader, samtidig som vi får en langt bedre faktabasert dialog med transportørene. Det gjør at vi kan identifisere og eliminere ulønnsomme prosesser og unøyaktigheter. Elon jobber med KPI-er mot våre transportører og noen av nøkkeltallene er informasjonen vi får fra softlogs. Løsningen er et viktig kompliment til vårt økonomisystem. Nå vet vi hvilke varer som sendes til våre butikker og ut fra dette kan vi beregne den faktiske kostnaden med slike forsendelser, noe som gir oss stålkontroll, avslutter Markus Luthman.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125