Linde lanserer nye trekktrucker
Her i landet har Lindeimportør Hesselberg Truck levert et stort antall tyngre trekktrucker som blant annet benyttes til bagasjetrekking på flyplasser, men i likhet med de øvrige norske truckimportørene må de konstatere at interessen for de mindre variantene er langt mindre her på berget enn hva som er tilfelle i mange andre land.
Mindre trekktrucker er svært allsidige blir blant annet benyttet som forsyningstog i produksjonsvirksomheter, til å levere varer til butikker på kjøpesentre og flyplasser, til interntransport på sykehus eller som «hyller på hjul» på lagre og i distribusjonssentre.
God manøvrerbarhet
Linde Material Handling lanserer nå tre nye trekktrucker: P40 C og P40 CB har begge en kapasitet på fire tonn og har en nominell trekkraft på 800 Nm. Forskjellen på de to er at CB er en enklere basic-utgave. I tillegg til disse tilbys også P60 C med en kapasitet på seks tonn og som ha ren nominell trekkraft på 1.200 Nm. Alle har en maks kjørehastighet med last på 8 km/t, og uten last er den 13 km/t for de to C-modellene og 10 km/t for CB.
Linde opplyser i en pressemelding at alle modellene har en chassisbredde på bare 800 mm og derfor kan manøvrers enkelt på trange områder. Tvillinghjul hevdes å sikre optimal stabilitet og trekkraft i alle kjøresituasjoner, og truckene kan utstyrs med fire typer hjul med forskjellige gripegenskaper. Dersom trekktrucken skal benyttes i et forsyningstog (Linde Load Train) kan den bli utstyrt med fjernkontroll for vognene.
Alle modellene kan bli utstyrt med enten konvensjonelle bly-/syrebatterier eller Li-Ion-batterier.
Fokus på fører og sikkerhet
De nye trekktruckene er i stor grad basert på den nye generasjonen N20C plukktrucker som Linde lansert i fjor, der gaflene er blitt erstattet av tilhengerfeste. For truckføreren betyr det et bredt og lavt innsteg på plattformen, som takket være et nytt oppheng reduserer vibrasjonene i kroppen med opptil 30 prosent sammenlignet med tidligere modeller. For å oppnå best mulig støtdemping kan den også justeres avhengig av operatørens vekt.
Truckene er utstyrt med det samme nye og høydejusterbare rattet som Linde innførte på N20C og en justerbar ryggstøtte med klappsete som bidrar til å gi føreren høy komfort.
Førerplassen gir truckføreren god beskyttelse og i tilfelle kollisjon vil robuste støtfangere absorbere kraften effektivt.
Trekktruckene er utstyrt med mange sikkerhetssystemer som standard. De er utstyrt med tre bremsesystemer som opererer uavhengig av hverandre og den elektromagnetiske servobremsen (Linde Brake Control) er koblet til nødstoppbryteren og fungerer automatisk som en dødmannsbryter når kjørebryteren slippes. Kjøretøyet stopper også automatisk når føreren går av plattformen. Det hydraulisk assisterte bremsesystemet reagerer på sin side proporsjonalt med lastvekten: jo tyngre lasten er, desto mer bremsekraft. Truckene leveres også standard med Linde kurvekontroll som reduserer hastigheten, avhengig av rattvinkelen.
De kan i tillegg blant annet bli utstyrt med Linde Blue Spot, blendingsfrie LED-hovedlys og Linde Connect som brukes til tilgangskontroll, kjøretøy- og sjåføradministrasjon, vedlikeholdsplanlegging, støt- og bruksanalyse samt soneavhengig hastighetsjustering.
Produktsjef Stig André Fridlund i Hesselberg Truck AS opplyser til Logistikk & Ledelse at de nye trekktruckene allerede er i salg og at prisene ligger på omtrent samme nivå som dagens modeller.