Skal redusere klimagassutslippene med mer enn 25 prosent
Skipet er designet for å imøtekomme dagens og fremtidige behov for flytende bulkfrakt, og er en videreutvikling av Stena Bulks nåværende IMOIIMAX-design som selskapet hevder er best i klassen når det gjelder ytelse og med en design basert på to hovedmål: fleksibilitet og effektivitet.
– Behovet for en pålitelig, innovativ og bærekraftig transport av flytende produkter øker, og det vil fortsette å gjøre det etter hvert som verdens befolkning vokser og den globale levestandarden fortsetter å øke, sier Erik Hånell, administrerende direktør i Stena Bulk.
Dual-fuel, vind- og solenergiIfølge Stena Bulk vil IMOFlexMAX lede veien mot en bærekraftig fremtid som et av de mest energieffektive produkt- og kjemikalietankskipene på markedet. Det er designet av skipsarkitekter i verdensklasse hos søsterselskapet Stena Teknik og er basert på 40 års erfaring med tankskip. Fra skrogdesign til fartøyfremdrift skal disse skipene innlemme den nyeste teknologien og sette en ny standard for den globale tankindustrien. Skipene vil være utstyrt med fellbare Flettner-rotorer og solcellepaneler for å utnytte vind- og solenergi. De vil bli drevet av effektive motorer som både vil kunne kjøres på flytende naturgass (LNG) så vel som konvensjonelle drivstoff med lavt svovelinnhold ved å bruke dagens nyeste teknologi, men også åpne for videreutvikling av alternativer.
Det grunnleggende konseptet for IMOFlexMax vil bidra til en dramatisk reduksjon av lokale SOX-, NOX- og partikkelutslipp, samt klimagassutslipp. Med den kombinerte drivstoff- og energieffektiviteten mener Stena Bulk å kunne redusere klimagasser med minst 25 prosent, og med et potensial til å nå opp til 45 prosent sammenlignet med moderne produkttankskip som drives av svovelolje.
Med IMOFlexMAX-skip, som kan bygges i dag med eksisterende og velprøvd teknologi og andre løsninger, opplyser Stena Bulk å ta et stort skritt fremover for å bringe skipsfart i samsvar med Parisavtalen og FNs bærekrafts- og utviklingsmål.