Nominert til europeisk digital pris
Det er European Rental Association (ERA) som står for tildelingen. ERA, som ble opprettet i 2006, representerer over 5000 utleiefirmaer, og organisasjonens viktigste oppdrag er å markedsføre og legge til rette for fortsatt vekst av en bærekraftig og profesjonell utleieindustri i Europa, forklarer Ramirent i en pressemelding.
Hvert år arrangerer ERA konkurransen European Rental Awards der det deles ut ulike priser. Nå har dommerpanelet offentliggjort de nominerte der Ramirent Norge er nominert i kategorien «Best digital innovation of the year» for prosjektet; «PHALANX digital operations platform».
Intern arbeidsflytDette er en løsning som Spartan Solutions har utviklet for Ramirent Norge som dreier seg om en digital løsning som tar seg av den interne arbeidsflyten av maskiner på Ramirents lokasjoner.
Målrettet digitaliseringRamirent Norge er med sine 34 kundesentre landets største aktør innen utleie av maskiner og utstyr for bygg og andre næringer, og de siste årene har selskapet jobbet målrettet med økt digitalisering av selskapets tjenester og drift.
– Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er og har vært et sterkt behov for økt digitalisering i utleiebransjen. Vårt prosjekt «Ramiflow» har som mål å erstatte alle manuelle prosesser med digitale apper og integrert arbeidsflyt. Vi satte oss som mål å være industriens ledende «Supply Chain» innen utgangen av 2020, og for å oppnå dette så måtte det på plass en trinnvis forbedring i utstyrstilgjengelighet, leveringsnøyaktighet, logistikk og serviceeffektivitet, opplyser Supply Chain Planner & Developer i Ramirent Norge, Annikken B. Nygaard.
– Både vi og kundene har fokus på tilgjengelighet, og for Ramirent er det derfor veldig viktig å korte ned tiden det tar fra utleieutstyret blir innlevert til det er klart for utleie igjen. Gjennom PHALANX ulike funksjonaliteter for utlevering, retur, transfer og arbeidsordre, fikk vi til en effektiv automatisering av mottak, service og levering av utleieutstyr og forbruksvarer, forteller Nygaard som opplyser at løsningen har vært benyttet på alle Ramirents 34 ulike avdelinger rundtomkring i Norge siden i fjor høst.
– Det har vist seg å være en veldig effektiv løsning som vi hele tiden utvikler i forhold til de tilbakemeldinger vi får fra våre kundesentre. Og nå rulles løsningen også ut i Sverige, sier Nygaard.
Gode bi-effekterI tillegg til en betydelig reduksjon i behandlingstid for utstyr har PHALANX-løsningen også gitt andre oppsiktsvekkende resultater. Den har blant annet resultert i 45 prosent økning i fakturerbare tjenester, 40 prosent reduksjon i kreditnotaer knyttet til feil returdato, 32 prosent reduksjon i registrering av verkstedsordre samt forbedret dokumentasjon for å forenkle kundeskade-håndteringen.
Dokumenterbart–Den nye returapplikasjonen gjør det mulig for mottaksteamet å umiddelbart motta og prioritere utstyr i det øyeblikket det kommer inn porten, opplyser Nygaard.
Hun påpeker også at det nye digitale systemet løste en annen viktig utfordring; nemlig dokumentasjon og registrering av såkalte kundeskader.
– PHALANX gjør det mulig for teknikere å både ta og markere bilder av skadet utstyr og umiddelbart gjennomføre kundeskadeprosessen. Dette har ikke bare gjort prosessen raskere for kunde og kundebehandler, men det har også gjort alt mye mer dokumenterbart, konkluderer Nygaard.