Kjørt: 0,12 liter på mila - men bare om du lader
Vi har kjørt Transit Custom ladbar hybrid, den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet.
Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.
Fords allerede godt kjente 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer som en rekkeviddeforlenger.
Serie-hybridFord Transit Custom Plugin Hybrid er en "serie hybrid", til forskjell fra Explorer som er en parallell hybrid og Kuga som er en Power Split Hybrid. På serie-hybridene drives ikke hjulene av forbrenningsmotoren, men kun av elektrisk motor. Forbrenningsmotoren er kun et ladeaggregat for batteri og fungerer som en rekkeviddeforlenger.
Å kjøre Customen i EV-modus, altså som en elbil, er det beste. Det er lydløst og kvikkt med godt med moment fra første berøring av gasspedal.
Småturer med fullt batteriMed elektrisk rekkevidde på 43 kilometer får du faktisk kjørt en del. Dette er best egnet for bykjøring åpenbart, men egentlig også for alle småruter, uten at du er låst til det. For du kan jo legge i vei på en ekstratur.
Helt crazy lavt forbrukVi kjørte Lørenskog - Midtbygda på Hurumlandet frem og tilbake. Fra Lørenskog når vi helt ut til Heggedal før bensinmotoren må hjelpe til.
Hele strekningen er på litt over fem mil og startet vi med fulladet batteri, klarte vi ruta med et snittforbruk på 0,12 liter på mila (ifølge kjørecomputer). Det er jo bortimot helt crazy, men sånn blir det når mesteparten av kilometerne kjøres uten at bensinmotoren fyrer opp.
I vognkortet oppgis forbruket til å være 0,31 liter per mil, men sjelden har vi vel kjørt en bil hvor forbruket kan variere så mye som denne.
For tar du den samme strekningen og starter med tomt batteri, havnet vi på et snittforbruk på 0,77 liter på mila. Egentlig ikke noen krise det heller med en varebil, men poenget forsvinner litt med å kjøpe plug-in varebil.
Plug it inAltså, du bør ikke gå for denne bilen om du ikke kan, eller har tenkt til, å lade opp mellom hver tur.
For om du kan utføre oppdraget hovedsakelig med batteridrift, sparer du en god mengde drivstoff i løpet av et år.
Så, hvorfor ikke elvarebil?Kanskje det vanskeligste for Ford-selgeren blir spørsmålet om hvorfor kunden ikke skal kjøpe fullelektrisk varebil istedet. Da regner vi med at selgeren svarer noe med at her slipper du rekkeviddeangst.
Hvordan den er å kjøreEn ting det tok litt tid å bli fortrolig med er den kraftige regenereringen. Når man slipper gassen fungerer regenereringen som en brems på disse bilene, noe som er meningen selvsagt for å lade mest mulig. Her er det likevel vanskelig å finne en jevn overgang. Det blir litt rykk og napp-kjøring rett og slett. Det gjorde også til at vi savnet adaptiv cruise control, denne hadde bare vanlig cruise control.
Ved manøvrering i et parkeringshus får du den samme rykk og napp følelsen, noe som sendte hjertet i halsen da vi skulle finmanøvrere nære betongsøyler og andre biler. Det gikk å vende seg til dette også, men vi synes systemet burde være mykere i overgangene.
Som hybrid, altså når batteriet er tømt, eller du velger å kjøre hybrid (EV-senere), får du samme følelsen som ved mildhybridbiler.
Du hører bensinmotoren jobbe og jage ettersom hvor mye du gasser eller hvor bratt motbakken er og turtallet følger gasspådraget som på en vanlig bensin- eller dieselbil. Men det skal sies, dette er er en 1-liters bensinmotor som skal skyve en 2,2-tonns kassebil (om den er tom), og det gjør den relativt bra. Joda, du hører den vesle motoren ule under der når du gir på, men siden bilen fortsatt er drevet av en elmotor, får du følelsen av at den er sterk nok.
Relativt dyrEn Custom ladbar hybrid i Limited-nivå (høyeste tilgjengelig på denne) har veiledende pris på 544.200 kroner inkl. mva, av det er 20.434 kroner avgifter.
Så kan man sammenligne med en diesel-automat på 185 hk i Sport-versjon til 500.100 kroner hvor 84.617 kroner går med til avgifter.
Mellom linjene kan nok mange lese at det må være en kunde som vil ha grønnere profil for å velge ladbar løsning her. Og at du har tenkt å lade opp hyppig. Eventuelt at du skal kjøre i diesel-forbud-soner.
Også med geofencingSamme uke vi kjørte Ford Transit Custom ladbar hybrid, slapp Ford nyheten om at du kan oppgradere bilen med geofencing-teknologi.
Da bytter den automatisk om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen for eksempel kjører inn i storbyer med lavutslippssoner. Dette kommer som en oppgradering på eksisterende modeller og alt ligger klart i bilene.
En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner.
Geofencing* er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift.
Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet.
Når den kjører ut av lavutslippssonen vil bensinmotoren igjen kunne brukes som rekkeviddeforlenger.
Teknologien kan også brukes slik at de som bruker eller eier kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser for å redusere det lokale utslippet her.
Oppsumert:
Pluss:
Svært lavt forbruk på korte distanser om du lader.
Over 1 tonn nyttelast
Ingen rekkeviddeangst
Minus:
Ikke elbil-fordeler
Ikke typegodkjent for tilhenger
Litt høy pris
Nordiske Fagmedier AS vil fra og med 1. september satse hardere på logistikkområdet og i den forbindelse vil vi sende ut et nyhetsbrev i uken, som kun fokuserer på dette området. Meld deg på her
Ford Transit Custom Plug-In Hybrid:
Ikke typegodkjent for tilhenger |