Bruker i snitt 2.000 kroner i måneden på netthandel
I PostNords ferskeste rapport «Netthandelen i Norden» anslås det at det ble handlet for 215,6 milliarder norske kroner i Norden i fjor.
I 2018 handlet nordmenn på nett for 49,1 milliarder kroner, med en gjennomsnittlig anslått kjøpesum per person på 2.095 kroner per måned. Dette er på omtrent samme nivå som svensker (1.929) og dansker (2.154), mens finnene ligger noe bak (1.517 kroner).
Andelen nordmenn som opplyser at de handler på nett hver måned har økt fra 26 prosent i 2008 til 66 prosent i 2018. I samme periode har utviklingen i Sverige gått fra 20 til 68 prosent, i Danmark fra 33 til 62 prosent og i Finland fra 4 til 48 prosent.
Handler stadig mer fra mobil
36 prosent av de norske repsondene svarte at de hadde kjøpt klær/sko på nett den siste måneden. Det er den klart mest populære varekategorien, etterfulgt av hjemmeelektronikk (25 prosent) og mediaprodukter (25 prosent).
I rapporten kommer det frem at forbrukernes kjøpevaner i stadig større grad blir konsentrert rundt mobilen. Det skyldes både at disse er blitt mer handelsvennlige og at bedriftene har mobiltilpasset nettbutikkene sine. 42 prosent av de norske netthandelskundene opplyser at de gjennomfører minst ett kjøp med mobilen i måneden, en økning på 13 prosentenheter på bare to år.
Høy andel fra utlandet
– Nordmenn handler mye fra utlandet, nesten dobbelt så mye som svenskene. Dette skyldes nok at mange merkevarer ikke finnes i norske butikker, sier PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna.
Hun tror ikke at neste års ordning med at alle nettkjøp vil bli mva-belagt og må fortolles vil påvirke hvor mye vi handler på nettet totalt, men at det nok vil bli mer attraktivt å handle fra norske nettbutikker.
– På lang sikt kan det også føre til at utenlandske nettbutikker etablerer lokale lagerløsninger i Norge, i hvert fall for returer, sier hun.
Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse
Rapporten «Netthandel i Norden» beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen. Rapporten kan lastes ned fra postnord.no/netthandelsrapport |