Helelektrisk Transit i 2021
I alt annonserte Ford hele 16 elektrifiserte nyttekjøretøy og personbiler tirsdag 02. april.
Helelektrisk Ford TransitEn prototype av den nye helelektriske 2-tonns Transit ble også vist frem på «Go Further»-arrangementet.
Skal redusere driftskostnadeneDenne settes i produksjon i 2021 og skal i tillegg til å være nullutslippsbil med mindre støy, også gi bedriftene reduserte driftskostnader, sier Ford.
"Varebilen er utviklet for å innfri behovene til de som frakter varer i urbane miljøer."
Den blir tilgjengelig med flere karosserier og skal alltid være oppkoblet.
Tilstrekkelig rekkeviddeDet elektriske drivverket er utviklet for å ha tilstrekkelig rekkevidde for bruk til de fleste oppgaver og under alle slags værforhold, heter det i pressemeldingen fra Ford.
Og med de ordene hører det ut som Ford har siktet seg inn på samme segment som Volkswagen med E-Crafter og Mercedes-Benz med E-Sprinter.
Mer produktivtNye elektrifiserte kjøretøy, inkludert den helelektriske Transiten, online-tjenester og strategiske partnerskap skal bidra til enda større produktivitet for Ford sine nyttekjøretøykunder i Europa.
En rekke nyttekjøretøy-nyheter ble presentert på Fords «Go Further» - arrangement i Amsterdam.
Transit Custom ladbar hybridFord lanserte også Ford Transit Custom ladbar hybrid, en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.
Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.
Pene tallNye Transit Custom ladbar hybrid skal ifølge Ford ha et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.
EcoBlue hybridFord lanserte også EcoBlue hybrid med 48-volts mild hybrid-teknologi som skal egne seg i byer eller for kjøring med mye start- og stopp.
Den er tilgjengelig på 2-tonns Transit, Transit Custom og Tourneo Custom fra midten av 2019. Med EcoBlue Hybrid er Ford første ute med denne teknologien i disse segmentene.
EcoBlue hybrid-teknologien gir 3 % lavere drivstofføkonomi sammenlignet med en tilsvarende 2-liters EcoBlue dieselmodell. Ved bykjøring, med mye start og stopp, kan forbruket reduseres med så mye som 8 % ifølge Ford.
El-transit i dag: Ford tilbyr i dag sammen med StreetScooter en helelektrisk varebilløsning for såkalte «last mile»-leveringer. Den Transit-baserte StreetScooter WORK XL blir bygget på Fords fabrikk i Köln i Tyskland. |