23948sdkhjf

Driw satser på multikanal i skyen

En omfattende kravspek fra Maloramakonsernet var en viktig katalysator for at Driw begynte å utvikle nye skybaserte løsninger.

Helt siden etableringen i 1982 har Driw AS i Ålesund utviklet løsninger som optimaliserer vareflyten. Men logistikken er i endring og dagens krav om blant annet distribusjon gjennom flere kanaler er rett og slett for kompleks til at styringen kan være basert på en eldre plattform.

En omfattende kravspek fra Maloramakonsernet var en viktig katalysator for at Driw begynte å utvikle nye skybaserte løsninger.

Ifølge Driw var forretningsideen til gründer Per Egil Røshol å utvikle systemer som skulle gi noe nytt til brukerne. I en tid hvor papir- og listebaserte systemer dominerte fokuserte daværende Data Pro på at brukerne fikk en rask og direkte tilgang til riktig og nødvendig informasjon. Noe av det første som ble utviklet var et nytt wms til H.I. Giørtz Sønner, den største dagligvaregrossisten på Nordvestlandet og som er deleid av ASKO. Tidlig på nittitallet stod scanning av strekkoder og EDI i fokus, og i 2007 gjennomførte selskapet den første implementeringen av en løsning for stemmestyrt plukk, også dette til Giørtz som også er inne på eiersiden i Driw.

– Virksomheten har hele tiden vært konsentrert rundt å optimalisere varestrømmer. Grunntanken er å se på helheten og ikke slippe varen. Det spiller ingen rolle om den ligger på et sentrallager, et distriktslager, i butikk eller er i transitt. Brukerne våre skal hele tiden eie kontrollen på varen, forteller Steffen Larvoll, Market Development Manager i Driw AS.

«Den knøttlille Goliat med de store kundene», var tittelen på artikkel vi hadde om Driw for fire år siden. Den gang var temaet Driway, selskapets arbeidsmetodikk med en svært tett dialog med kundene som gir en unik og uvurderlig brukerinnsikt. Selv om omsetningen har mangedoblet seg og selskapet langt fra lenger er knøttlite, har det fortsatt relativt få kunder, men som til gjengjeld er svært store. Desidert størst er Rema Distribusjon som benytter Driws løsninger på samtlige lagre. I tillegg til Giørtz trekker Steffen Larvoll i så måte blant annet frem K. Ekrheim (også det deleid av ASKO), Eureka Engros (heleid av ASKO) og TradeWay (heleid av Coop).

Omfattende utvikling til nye skyløsninger

Selv om virksomheten startet med løsninger til aktører innenfor dagligvare, har Driw også fått brukere fra andre bransjer. Maloramakonsernets grossistselskap Farveringen er ett eksempel.

– Selv om vi selvfølgelig allerede hadde registrert endringene i hvordan distribusjonen og vareflyten endrer seg, kom Farveringen med en kravspek som gikk litt på tvers av hva Driw hadde drevet med tidligere, sier Larvoll.

Han forteller at løsningene deres opprinnelig ble utviklet på en eldre plattform, men at for eksempel styring av netthandel og overgang fra helpall til stykkplukk stiller helt andre krav som rent teknisk sett ikke lar seg gjøre på en AS400 eller annen stormaskin.

– Løsningen til Rema er en hybrid hvor vi forsøkte å bygge på eksisterende AS400, men etter hvert som de begynte å jobbe med materien konstaterte de at det var vanskelig. Driw besluttet derfor at de rett og slett måtte skrive nye koder fra første linje som er en voldsomt omfattende prosess, forteller Larvoll.

Samtidig med at Driw begynte å utvikle ny skybasert software har de hatt med eksisterende kunder på reisen.

– Det var en svært krevende øvelse. Skiftet startet allerede i 2017, men det er først i år det har slått inn for fullt og hvor over 70 prosent av all investert arbeidstid er på produktutvikling av nye TRACE-plattformen. Det er mer enn en dobling fra i fjor.

Kan koble på økonomiske data

Driw påpeker at norsk varehandel er inne i sin største endring noensinne og den eksplosive økningen i moderne netthandel krever moderne logistikksystemer bygget med fleksibilitet som et grunnprinsipp. Med bakgrunn i dette har de utviklet TRACE som hevdes å gi vareeier full kontroll og sporing helt fra ordren oppstår i nettbutikken eller i en fysisk butikk, inn til lageret der varene blir plukket og pakket, til varen er transportert og levert til kunden. Systemet analyserer og behandler all datamengden fortløpende og kalkulerer til enhver tid optimale lager- og transportbevegelser, blant annet med hjelp av kunstig intelligens.

TRACE-plattformen består av wms, tms og en backend butikk-løsning for å holde på varebeholdningen i butikk som da egentlig blir definert som et satellittlager.

– I tillegg består TRACE av et ordresystem og litt av kjernen og essensen er at de tre andre systemene skal berike ordresystemet. Resultatet er at man kan koble på økonomiske data, forklarer Larvoll, som legger til at det er ikke vanlig i logistikksystemer. De er kun transaksjonsbaserte, og viser derfor ingen verdi på det som gjøres.

– Selv om volumene for eksempel femdobles i forbindelse med Black Friday kan man risikere at bruk av vikarer, helge- og overtidsjobbing spiser opp marginene uten at det synes i systemene fordi det ikke finnes noen modeller som tar høyde for slike svingninger. På dette området skiller vi oss fra andre systemer, fastslår Larvoll, som også trekker frem bundling som et annet eksempel.

– Flere butikkjeder selger varene sine i pakker, typisk ski, bindinger og støvler som ett produkt. Hvis kunden velger å returnere dette i en butikk som ikke har bundlingprisen og derfor baserer seg på enhetsprisene kan de risikere å kreditere kunden langt mer enn varene er blitt solgt for. Datafangstproblematikk kan derfor ende med at jo mer du selger desto mer taper du.

En fot i hver leir

Gjennom de ni årene Steffen Larvoll arbeidet som markedssjef i Lager & Industrisystemer (LIS) bygget han seg opp en solid posisjon som en av landets fremste netthandelseksperter og er en svært populær foredragsholder. Det var denne kompetansen Driw var på jakt etter da han i januar ble ansatt som Market Development Manager og selskapet samtidig etablerte et kontor i Oslo. I LIS bygget Larvoll også opp en betydelig kompetanse innenfor lager- og plukkløsninger som blir verdsatt i forbindelse med selskapets voldsomme satsing på salg og markedsføring.

– Driw har faktisk aldri tidligere hatt et salgskontor, men nå skal vi for alvor ut i markedet og vise frem produktet vårt. Generelt kan man si at man har en kundereise og en varereise. I kundereisen er man opptatt av salg og markedsføring, mens fokus på varereisen har vært populær innen logistikken. Men begge er avhengig av hverandre – feiler man på den ene gjør man det også med den andre. Styrken til Driw er at de har en fot i hver leir og at de klarer å levere på kundeløftene, avslutter Steffen Larvoll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.133