23948sdkhjf

Reduserer verkstedoppholdet til et minimum

Gjennom kontinuerlig sanntidsovervåking av lastebilen og tidlige varsler til både bruker og serviceapparatet skal Mercedes-Benz Uptime bidra til at driftsavbruddene reduseres til korte pit-stop på verkstedet.

Tre år etter at fjerndiagnostikksystemet Mercedes-Benz Uptime ble lansert for brukere på kontinentet tilbys det nå også til norske kunder.

– Med denne serviceinnovasjonen har vi tatt et langt skritt nærmere visjonen om en intelligent oppkobling av kjøretøy, inkludert tilhengene med CAN-bus, sier Hilde Jacobsen, produktsjef Uptime i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.

Hun mener Uptime gir dem den beste forutsetningen å planlegge service- og reparasjonsarbeid sammen med kundene, og visjonen er klar: å holde lastebilene lengst mulig på veien.

– Det er et helt unikt produkt og vi er veldig stolte av å være den første leverandøren som tilbyr noe slikt i Norge, hevder Jacobsen.

Helautomatisk fjerndiagnose i sanntid

Uptime er en intelligent nettverkskobling som fortløpende og i sanntid kontrollerer de ulike kjøretøysystemene. Dataene fra ulike komponenter og sensorer sendes via satellitt til Daimlers backend-server hvor de blir analysert i løpet av sekunder. Dersom det oppdages behov for service eller reparasjon får bileier raskt presentert en løsning som er tilpasset både kjøretøyets tilstand og brukerens drift.

I tillegg til den helautomatiske fjerndiagnosen kan brukerne også avtale å få foretatt en egen diagnose av for eksempel kjøringen på en spesiell strekning hvis de opplever at lastebilen oppfører seg unormalt. Da er det bare for dem å ta kontakt med Mercedes-Benz noen minutter i forkant slik at serviceapparatet rekker å få logget seg på.

Unngå uforutsett driftsstans

Feil som oppdages på lastebilen blir analysert i Uptimes backendserver, og basert på alvorlighetsgraden utledes det tre ulike handlingsanbefalinger.

– Den første – og definitivt også den viktigste med Uptime – er å unngå uforutsett driftsstans. Da sender serveren en melding til vår nødsentral som i sin tur tar kontakt med kunden og tilbyr en løsning for å få lastebilen raskest mulig inn på verksted, ut i fra tilstand og lokasjon, forteller Jacobsen, som legger til at nødsentralen også tar kontakt med det aktuelle verkstedet som enten er nærmest lastebilen eller ligger langs strekningen den kjører og kontrollerer at nødvendige deler er tilgjengelige og varsler om estimert ankomsttid.

Ideelt sett skal da mekanikerne stå klare med nødvendige deler, og så lenge diagnosen allerede er tatt trenger lastebilen kun er kort stopp før den kan kjøre videre.

Tjenesten tilbys døgnet rundt 365 dager i året, og for at den skal fungere i praksis opplyser Norbjørn Nissestad, direktør servicemarked i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, at de har arbeidet mye med å optimalisere servicegraden. Det nye sentrallageret til Bertel O. Steen som snart står ferdig vil spille en viktig rolle, men først og fremst skal de lokale delelagrene ute hos forhandlerne bli større og bredere.

Effektiv styring av reparasjoner og service

Hvis serveren analyserer seg frem til mer ikke-kritiske service- eller reparasjonsbehov blir det sendt en handlingsplan om slike til kundens valgte hjemmeverksted.

– På alle verkstedene våre har vi dedikert personell som proaktivt informerer kundene våre og hjelper til med å styre service og reparasjoner. De undersøker når kunden har tid til et verkstedbesøk som kan planlegges tre, fire uker frem i tid og en viktig oppgave er å slå sammen flere oppgaver slik at antall verkstedbesøk kan reduseres, forteller Jacobsen.

Sanntidsstøtte for brukernes vedlikeholdstiltak

Manglende utført vedlikehold eller reparasjoner øker naturligvis slitasjen på kjøretøyet og kan i verste fall føre til driftsstans. Siste kategori handlingsplan i Uptime er derfor en sanntidsstøtte for vedlikeholdstiltak som kundene selv kan utføre.

– Gjennom en egen portal får kundene varsler om enkle vedlikeholdsarbeider som de selv kan utføre, for eksempel etterfylle kjølevæske, skifte defekte lyspærer eller fylle luft i hjulene dersom bilen er utstyrt med sensorer for dette, forteller Jacobsen, som legger til at slik informasjon også er tilgjengelig i Fleetboard slik at brukere av dette ikke behøver å logge seg flere steder.

Godt forberedt

Hilde Jacobsen forteller at Mercedes-Benz Nyttekjøretøy har valgt å inkludere Uptime i alle serviceavtalene som tilbys, uten ekstra kostnad. Hun legger til at de også har forberedt seg godt på lanseringen i Norge, med omfattende kursing av forhandler- og selgernettverket.

Samtlige Actros og Arocs som er blitt produsert siden begynnelsen av 2016 er tatt inn til landet er forberedt for Uptime. Det samme gjelder Atego som er produsert fra begynnelsen av inneværende år.

– Det betyr at vi har over 1.000 biler kjørende på norske veier som er forberedt, og samtlige kunder med serviceavtaler som har fått tilbud om å aktivere Uptime har takket ja til dette, sier Jacobsen.

Det er også mulig å aktivere Uptime på eldre lastebiler, som avhengig av alder må få montert nødvendig hardware, eventuelt også ledningsnett.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125