Transporter 6.1 med digital cockpit
Transporter 6.1 kommer i salg i Norge i uke 42/43.
Det er snakk om en oppgradering av eksisterende modell, og ikke noen ny bil.
Og selv om mange av endringene er under skallet, merker du, og ser forskjeller med en gang.
Alle delene i fronten, fra panseret og ned, er nye.
Når du setter deg bak rattet ser du at hele dashbordet og interiøret er nytt og når du kjører avgårde merker du at styringen er mer kontant og presis.
Digitalt dashboardFørst var det kun på Multivan og Caravelle Highline man skulle få digital skjerm istedet for instumentvsingin. Forrige uke bekreftet Volkswagen at det også kan leveres på Transporter.
Når dette er klart for levering og priser, er ikke kjent.
Dette er tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3) hvor instrumentene kan gjøres heldigitale. Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.
Ikke ferdigberegnetDe tre tilgjengelige motorene i Norge (alle 2,0TDI) tilfredsstiller Euro 6d-TEMP-EVAP, noe som ikke er klart i skrivende stund, derfor kan vi ikke bringe noen oppdaterte priser her nå, men det blir en udramatisk prisøkning ifølge Jaran Lea, produktsjef i Volkswagen Nyttekjøretøy med ansvar for T6.1.
Det de strengere utslippskravene har ført til er mer rensing av eksosen. Dette synes inne i kupeen ved at dashbordet nå er mer buet inn på midten enn tidligere. Rett og slett for å gjøre plass til ytterligere komponenter. Møller er nå i dialog med Volkswagen og håper de vil åpne for bestilling i uke 42/43.
– Vi jobber for å få åpnet for de mest populære modellene tidligere, forklarer Lea.
I forhold til utgående modell kan Møller avsløre noen indikasjoner på prisjusteringer: Transporter 6.1, kort 150 hk 4MOTION/DSG – ca. 6.000,- Transporter 6.1, kort 110 hk – ca. 5.000,-
Han kan også opplyse om hva som blir standard på T6.1 som tas inn til Norge utover vanlig standard
Flere førerassistentsystemerMed T6.1 får også Transporter elektromekanisk servostyring som storebror Crafter har, det gir muligheter for flere nye assistentsystemer som Cross Wind Assist (standard), Rear Traffic Alert, Lane Assist, Park Assist, Trailer Assist, Skiltgjennkjenning, Side Assist og Side Protection.
Flåtestyring kommerVolkswagens Carnet blir nå til WE Connect med flere opsjoner, blant annet kommer WE Connect Fleet senere til Norge med loggbok, geolokalisering og vedlikeholdsplanlegger.
Så hva er egentlig nytt? Nye hovedlamper (H7) |
Ny norsk standard Sidevindassistent Cruisekontroll |