Lekende lett å kjøre
Bedre enn noensinne, hevder Iveco om nye Daily. Og det skulle nært sagt bare mangle – at utviklingen av bilmodeller går motsatt vei skulle ha tatt seg ut. Iveco Daily ble lansert allerede i 1978, og selv har jeg hatt gleden av å følge utviklingen av bilmodellen siden 1989. Videre gjennom diverse oppdateringer før et nytt kvantesprang ble gjennomført med tredje generasjon i 2014 og frem til en siste omfattende «Midlife Upgrade» som ble presentert for europeisk fagpresse i Torino i april.
Foruten en rekke førerassistentsystemer – som spiller en viktig rolle i den videre utviklingen mot ren autonom kjøring – kjennetegnes nye Daily av flere oppkoblingsløsninger som skal bidra til å øke driftssikkerheten, et renere og sterkere motorprogram, lavere vedlikeholdskostnader og mer komfort for sjåføren.
Rent utseendemessig er det imidlertid ikke snakk om de store forandringene. Mest markant utvendig er den større grillen som sikrer bedre luftgjennomstrømning, de nye LED-lysene og støtfangeren foran som nå er blitt tredelt og dermed bidrar til en kraftig reduksjon i reparasjonskostnadene.
Tryggere og enklere å kjøre
Nye Daily er blitt utstyrt med en hel rekke førerassistentsystemer som både skal gjøre kjøringen tryggere og enklere.
Adaptive Cruise Control sørger for at bilen holder en jevn avstand til forankjørende, og filassistenten ProActive Lane Keeping Assist hjelper til med å holde den i kjørefilen.
Nødbremsesystemene Advanced Emergency Braking System (AEBS) og City Brake Pro detekterer fare for kollisjon og stanser i siste instans bilen helt i kjørehastigheter mellom 5 og 50 km/t og reduserer farten i hastigheter opp til 130 km/t.
Køkjøringsassistenten Queue Assist bidrar til mindre stress ved at den følger forankjørende automatisk og at sjåføren kun trykker svakt på gasspedalen for å komme i gang.
Daily tilbys også med en sidevindassistent som holder kjøretøyet stabilt i kjørebanen, Hill Descent Control som sikrer trygg kjøring i lange nedoverbakker og Traction Plus bedrer fremkommeligheten på glatt underlag.
Den kan også utstyres med en elektrisk parkeringsbrems som automatisk trer i kraft når kjøretøyet er parkert og deaktiveres når man er klar til å kjøre igjen. Iveco estimerer at systemet ved intens bydistribusjon forbedrer sjåførens produktivitet tilsvarende fem timer per måned.
Den nye elektriske servostyringen og funksjonen City Mode bidrar også i sterk grad å gjøre hverdagen til sjåføren enklere ved at kraften som kreves til å håndtere rattet blir redusert med opp til 70 prosent.
Renere og sterkere motorer
Motorprogrammet til Daily består fortsatt av to dieselmotorer på 2,3 og 3 liter, som begge nå imøtekommer utslipp-standardene Euro 6D/Temp og Euro VI D. Den minste motoren tilbys med effekter på 116, 136 og 156 hk (320, 350 og 380 Nm), mens den store nå yter 160, 180 og 210 hk (380, 430 og 470 Nm). I tillegg kan Daily fortsatt fås med en naturgassmotor på 136 hk/350 Nm).
Alle 2,3-liters motorene og 210-hesteren har fått en ny elektronisk kontrollert variabel turbo og 2,3-liters motorene leveres dessuten standard med start&stop-system. Sammen med en ny dynamo (som kun arbeider når det er behov for den) og nye dekk med lav rullemotstand er drivstofforbruket ved bykjøring blitt redusert med ti prosent.
Vedlikeholdsintervallene på 3-literen er økt med 25 prosent til fra 40 000 til 50 000 km, mens intervallet for 2,3-literen er økt fra 50 000 til 60 000 km. Oljeskiftintervallet er økt fra 12 til 24 måneder for begge motorer.
Svært retningsstabil
Samtidig med at nye Daily ble lansert på de nordiske markedene gjennomførte Iveco Nordic & Baltic et prøvekjøringsarrangement for fagpressejournalister i deres region. Det var lagt opp til mye kjøring nord på Sjælland som i utgangspunktet skulle gi rikelig anledning til blant annet å prøve ut de mange nye assistentsystemene. Det skulle imidlertid vise seg at langt fra samtlige av disse var på plass i alle bilene, og selv om mange av dem har et intuitivt brukergrensesnitt var likevel forhåndsbriefen vi fikk såpass overfladisk at flere oss tidvis slet med å få systemene til å fungere hundre prosent. Blant annet opplevde vi en gang at bilen – med både Adaptive Cruise Control, nødbrems- og filassistent aktivert – plutselig og helt umotivert bråbremset og ga melding i displayet at fører måtte ta kontroll over kjøretøyet. For Iveco sin del får vi håpe dette var en brukerfeil.
For øvrig forsterket kjøringen Dailys mangeårige rennomme om både å ha en svært presis styring og være meget retningsstabil. I hovedsak ble det kjørt 3,5-tonnere med 2,3-literen på 156 hk, men siden ingen av bilene var lastet er det vanskelig å gi noen karakteristikker annet enn at den både er kvikk og har et svært godt bunndrag. Den fullautomatiske 8-trinns Hi-Matic-girkassen har fått svært mye ros etter at den kom på markedet for noen år siden og Iveco opplyser at rundt 96 prosent av deres skandinaviske kunder velger den. Fullt forståelig siden den oppfører seg nesten trinnløst og betjenes dessuten på en meget enkel måte, inkludert valg mellom de to modusene Eco og Power. Hvilket man er i, kommer kun frem i valgøyeblikket –
senere får man får ingen indikasjoner om det i TFT-displayet i hovedinstrumentet, hvor man ellers kan få frem det meste av data på bilen.
Iveco forventer at det er 156-hesteren som blir volumselgeren, men vi fikk også anledning til å prøve 210 hesteren. Temmelig mer viril selvfølgelig, men fullstendig overkill uten last. Støynivået, eller penere sagt lydnivået, fra denne oppleves imidlertid som noe høyere uten at det var ubehagelig av den grunn. På det området var gassmotoren nærmest en drøm, og som sammenlignet med sine to dieselbrødre fremstod som nesten lydløs.
Komfortsetet på førerplass lever opp til navnet og det er standard på norske biler. Daily har fått et nytt lærratt, som er flatt nederst – ikke for at det skal se ut som et formel 1-ratt, men snarere for å lette inn- og utstigning. Viktigst når det gjelder rattet er imidlertid at det nå endelig er justerbart både i høyde- og lengderetning.
Overvåkes 24/7
I tillegg til TFT-displayet i hovedinstrumentet, kan Daily også utstyres med et nytt Hi-Connect infotainmentsystem, bestående av en 7-tommers fargeskjerm som er plassert på midten av dashbordet, over bryterne for klimaanlegget. Ved hjelp av Apple Car Play eller Android Auto kan sjåførens mobiltelefon speiles, i tillegg til at det har DAB-radio og kan brukes både til Tom Tom-navigasjon og som skjerm til ryggekamera.
Samtlige nye Dailyer som blir solgt på det norske markedet er utstyrt med en Connectivity-boks som gjør at bilen er konstant oppkoblet mot Ivecos kontrollrom i Torino. Avhengig av alvorlighetsgraden på eventuelle som oppdages får eier enten beskjed om å ta kontakt med et verksted ved anledning eller umiddelbart stoppe og vente på en servicebil som blir sendt ut. Denne kontinuerlige oppkoblingen er kostnadsfri i fem år og vil også bli benyttet til for eksempel fjernoppgradering av programvare på kjøretøyet.
Brukere som har valgt Hi-Connect infotainment kan også benytte sanntidsdataene til å få skreddersydd ulike rapporter eller velge å abonnere på et komplett flåtestyringssystem.
Gunstige pakkeløsninger
Finn Beck Christensen, ansvarlig for Iveco Nordic & Baltics, opplyser at nye Daily får et prispåslag på rundt 14 000 kroner, men presiserer at den til gjengjeld er blitt langt bedre utstyrt med blant annet komfortsete, start&stop, citystyring, varme nederst i frontruten og connectivityboksen som standard. Ved hjelp av pakken Hi-Drive til rundt 14 000 kroner får man de aller fleste av assi-stentsystemene i tillegg til elektrisk parkeringsbrems og automatisk lys- og regnsensor. Business Exclusive-pakken til rundt 24 000 kroner omfatter full LED-belysning, cruise control, 4-veis justerbart lærratt, klimaanlegg, og en praktisk tablet-/papirholder på toppen av dashbordet. Iveco kjører imidlertid nå kampanjer på både kassevogner, planbiler og skap/bakløfter hvor begge pakkene er rimeligere og som varer ut året.
Finn Beck Christensen viser til at Iveco har styrket posisjonen på det norske markedet de siste årene, men at det fortsatt ligger et stort uutnyttet potensiale i dette som de håper å kunne utnytte. Sentralt i så måte er arbeidet med å få flere forhandlere og servicepunkter. I fjor inngikk de avtale med Fordforhandleren Røhne & Selmer i Oslo som primært skal betjene Daily, men om de også vil selge en EuroCargo sier ikke Iveco nei til det. Han opplyser at de for tiden arbeider med flere andre spennende aktører som snart er klare.