23948sdkhjf

Perfekt timing av ny «monsterviktig» modell

Den kom som bestilt: Samtidig med den helt nødvendige revitaliseringen av STILL Norge lanserte produsenten en ny generasjon elektriske motvektstrucker i volumklassen fra 2,5 til 3,5 tonn. I likhet med den mindre RX 20-serien som ble lansert i fjor kjennetegnes også den nye RX 60-25/35 med høyere ytelser som er fullt på høyde med en tilsvarende med forbrenningsmotor.

Det gikk nok ikke helt slik den tyske truckprodusenten Still forventet etter at de i september 2016 hadde overtatt alle aktivitetene til daværende Andersen Truck. «Med produsenten i ryggen vil Still Norge få tilført betydelige ressurser, og de øvrige truckmerkene på det norske markedet må belage seg på en langt tøffere konkurranse om kundene», het det da det nye fabrikkeide importselskapet var et faktum. Å hente inn ledere fra Slovakia og Romania var neppe det klokeste sjakktrekket til Still. De var utvilsomt dyktige personer, men fullstendig uten kunnskap til både det norske markedet og bedriftskulturen her i landet. Det hele endte med såpass stor uro at flere medarbeiderne søkte nye utfordringer og salget sviktet.

Tung lokal forankring

I fjor overtok Still importen i Finland etter Konekesko som var deres siste privateide importør i Norden, og tidligere i år så den nye organisasjonen Still Nordic dagens lys. Etter den tid har det vært arbeidet hardt med å revitalisere Still Norge og knytte det tettere opp mot de øvrige søsterselskapene slik at de sammen fremstår som en sterk gruppe.

Allan Sølvsten, salgsansvarlig for Still i både Be-Ne-Lux, UK og i Norden, poengterer imidlertid at Still Norge skal drives som et eget selskap med tung lokal forankring. Han forteller at de har en klar strategi om at alle som har med norske kunder å gjøre skal være norske. Det gjelder også spesialister på alle produkter, med unntak av smalgangs- og autotrucker hvor dybdekompetansen er lagt sentralt i nordenorganisasjonen.

Han legger ikke skjul på at merket har tapt en del salg den siste perioden, men at det nå har tatt seg opp igjen til tidligere nivå. Merkets historie i Norge er sterkt preget av den solide posisjonen det har innenfor fiskeri og havbruk og Sølvsten forteller at de derfor har konsentrert seg mye om å få full kontroll på denne kjernegruppen. Nå er både visjonen og strategien på plass. Når både en country manager og et par nye selgere også er det, er organisasjonen klar til å satse over hele landet med alle trucktyper.

Får drahjelp av ny volummodell

Elektriske motvektstrucker er selve DNA-et til Still. De er meget godt ansett, også blant konkurrentene, og de mest populære her i landet er den minste RX 60-serien med løftekapasiteter fra 2,5 til 3,5 tonn. En helt ny generasjon av den ble lansert under et stort arrangement i Hamburg i forrige måned som samlet både europeisk fagpresse og en rekke storkunder.

Nye RX 60 har mange likhetstrekk med de mindre RX 20 fra 1,4 til 2 tonn som ble lansert i fjor: høyere ytelser, mindre energiforbruk, bedre manøvrerbarhet, høyere komfort og bedre sikt. Selv hevder produsenten at den setter en ny ytelsesstandard i klassen og at den kan flytte mer gods på kortere tid enn noen annen truck i samme vektklasse.

– Denne trucken er monsterviktig, spesielt i Norge, men også i resten av Europa der imidlertid RX 20 er mer populær. På det norske markedet vil den spille en sentral rolle i både vår utvikling innenfor fiskeri, men også i å angripe resten av landet. Her i Hamburg snakkes det om at den er en dieselkiller, men vi må erkjenne at det ikke er et stort argument i Norge fordi markedet allerede er i ferd med å gjennomføre dette skiftet, sier Allan Sølvsten, som legger til at lanseringen passet særdeles godt siden den kom i forbindelse med revitaliseringen av virksomheten her i landet.

– Rett og slett en fantastisk timing, sier han.

Høye ytelser

RX 60 har fått et helt nytt chassis, inkludert korte og lange utgaver for 2,5- og 3-tonnere. De kan også leveres med lastsenter på 600 mm som gir høy restkapasitet. Still trekker også frem en helt ny bakaksel hvor de hydrauliske komponentene er flyttet inn mot sentrum der de er bedre beskyttet av motvekten enn hva de var med den tidligere konstruksjonen. Det er imidlertid ikke snakk om den samme kombiakselen til Kion Group som i betydelig grad reduserer gangbreddebehovet. Som mange vet ble den først brukt utelukkende på Linde, men som også RX 20 ble utstyrt med i fjor.

Den største nyheten på RX 60 er imidlertid høyere ytelser på både driv- og løftemotorer, i tillegg til en bedre kjøling og kortere kraftoverføring mellom omformerne som gjør at man kan utnytte trucken maksimalt over et lengre tidsrom uten å måtte ta en pause stanse for å kjøle ned.

RX 60 er utstyrt med én drivmotor på hvert forhjul og mens motorstyringen tidligere lå over motvekten bak på trucken er de nå plassert rett over hver drivmotor. Resultatet er vesentlig mindre energitap gjennom at kabellengden er blitt redusert fra 250 til 35 cm.

I standardutførelse yter hver av motorene 8,5 kW, men truckene kan også utstyres med drivmotoreffekter på 2 x 10,5 kW – en økning på hele 40 prosent sammenlignet med utgående modell. Maksimal kjørehastighet er blitt økt fra 19 til 21 km/t.

Selv om nye RX 60 altså ikke har den samme bakakselen som lillebror RX 20 er likevel svingradiusen svært beskjeden. Ved maksimalt rattutslag roterer nemlig drivhjulene i hver sin retning som gjør at trucken nesten svinger rundt sin egen akse.

Også løftemotoren kan leveres i to effekter på henholdsvis 20 eller 25 kW hvilket har økt løftehastigheten fra 0,40 til 0,56 m/s. RX 60 kan for øvrig leveres med ulike master med løftehøyde opp til 7,39 meter.

De kan leveres med ulike batteristørrelser opp til 775 Ah, og i tillegg til konvensjonelle bly-/syre-batterier kan de selvfølgelig også utstyres med litium-ion-batterier. Velger man førstnevnte må enkelte foreta et batteribytte, og det foregår enkelt via en stor dør på høyre side. Den var tidligere i plast og topphengslet, men er nå i 4 mm stål og sidehengslet slik at den kan åpnes 180 grader bakover. Tilkoblingskontakten til batteriet har også fått en mer ergonomisk plassering.

Optimalisert førerkabin

Den nye førerkabinen til RX 60 har mye til felles med det lillebroren ble utstyrt med i fjor. Riktignok er ikke dørhengslene blitt flyttet helt bak til C-stolpen slik de er på RX 20, men likevel så mye at inn- og utstigningen er blitt vesentlig enklere. Et stort sklisikkert stigtrinn og en ny utforming av hjørnet til batterikassen bidrar også til akkurat det.

En stor og viktig nyhet er at parkeringsbremsen aktiveres automatisk når man forlater førerstolen og at trucken er klar til å kjøre straks man har satt seg.

Den lavt plasserte frontplaten gir føreren bedre sikt og ved at dashbordet skråner innover er det også i RX 60-kabinen fortsatt 10 centimeter plass foran skotuppen selv når vi snakker om vernesko i størrelse 52. Også oppover er sikten bedre ved at spilene i taket er gjort tynnere, og som opsjon kan den utstyres med panoramatak i panserglass.

Kabinen fremstår med en god finish og er godt utstyrt med blant annet audioanlegg med USB- og AUX-porter, ladeuttak for mobil og annet utstyr. Den kan selvfølgelig også utstyres med et klimaanlegg som ikke lenger skal bli ettermontert i Norge, men komme ferdig fra fabrikk.

Still Easy Control, et stort fargedisplay foran betjeningshendlene, er standard og viser truckens nøkkeldata ved hjelp av store «favorittknapper» som kan betjenes med arbeidshansker. Still Easy Control kan også vise informasjon fra ulike assistentsystemer som er tilgjengelig som opsjon. I tillegg til spaker og joystick kan RX 60 også velges med en helt nyutviklet fingertuppkontrollenhet.

Bedre finansiering og lavere TCO

For tilgangskontroll og enkel evaluering av truckdata kan RX 60 bli koblet opp mot Still Fleetmanager. Etter at Still Norge tok i bruk samme forretningssystem fra SAP som resten av Still-selskapene kan også norske brukere velge den mer omfattende flåtestyringsløsningen Still neXXt som også kan behandle data fra eldre maskiner og fremmedmerker. Den nødvendige kommunikasjonsboksen er ikke standard, og årsaken til det forklares med at kundene har en svært variabel interesse for oppkoblingsløsningene. Still opplyser at boksen imidlertid lett kan ettermonteres.

Still estimerer at den nye generasjonen RX 60 vil få en prisøkning på mellom én og fem prosent sammenlignet med dagens modeller.

– Jeg er helt sikker på at man finner merker med lavere innkjøpspris, men når vi snakker om eierens totalkostnader har vi en klar fornemmelse at vi har en TCO-vinner, sier Allan Sølvsten, som ikke blir overrasket dersom leasingprisen på den nye serien blir lavere enn dagens modell på grunn av reduserte service- og vedlikeholdskostnader.

Han forteller at Still Danmark lenge har hatt et langt sterkere leasingtilbud i egen regi enn hva Still Norge har kunnet tilby gjennom sitt finansiell partnerskap. Det danske konseptet er nå også gjort tilgjengelig i Norge og Sølvsten mener at deres konkurransekraft på å levere en truck på fullservice leasing har steget voldsomt.

Salget av nye RX 60 startet opp nå i oktober og Still Norge har så stor tro på den at de allerede har bestilt et stort antall demo- og utleiemaskiner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk og Ledelse nr. 8-2019

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156