Fire nye Kamag til ISP Rangering
IPS Rangering AS utfører intern rangering av vekselflak, semitrailere og dragvogner for PostNord på deres terminaler på Alfaset og Langhus. De fire nye Kamag Wieselene – med typebenevnelsen WBH 25 E5 – vil bli levert av Brubakken AS til neste år.
Kamag har i en årrekke benyttet Mercedes-Benz Atego-førerhus på sin Wiesel, men lanserte tidligere i år sitt egenutviklede førerhus som ifølge produktsjef Gordon Lindseth i Brubakken kjennetegnes ved å ha et lavere innsteg og en setehøyde som er ca. 500 mm lavere enn Ategoførerhuset. En annen viktig forbedring er de store vindusflatene som gir optimal sikt, også bakover hvor sjåføren har direkte sikt inn i tunnelen på vekselflak. Lindseth fremhever likeledes de mange oppbevaringsmulighetene som finnes i det nye førerhuset og at førersetet er utstyrt med luftfjæring.
Godt utstyrt
Inntil videre vil Kamag tilby rangeringsmaskinene med begge typer førerhus, men det er grunn til å tro at produsenten på sikt vil kutte ut Atego-førerhusene som er dyrere.
Gordon Lindseth opplyser at Brubakken gjennom flere år har vært leverandør av Kamag Rangeringsmaskiner til IPS Rangering, og basert på erfaringer har de utarbeidet en oppdatert IPS standard. Foruten de nye førerhusene vil de nye Kamagmaskinene være utstyrt med en Deutz steg 5-motor, svingskive, VBG feste, air condition, beskyttelsestak, ryggekamera, sentralsmøring samt mye mer.