23948sdkhjf

Satser stort på Husøy

Haugesund Stevedoring AS har som mål å håndtere 50.000 containere i året på Husøy. Det relativt nyetablerte selskapet tok i bruk sin første reachstacker i januar og i mars mottar de sin andre.

Tre måneder etter at Karmsund Havn IKS, KTM Shipping AS, Sea Cargo Agencies Stavanger, Johs Lothe AS, TNR spedisjon AS, North Sea Management AS (NCL) og Samskip AS signerte en intensjonsavtale om etablering av et felles stevedoringselskap, ble Haugesund Stevedoring AS stiftet i oktober i fjor.

Fremmer sjøtransporten

Selskapet har ambisjoner om å bidra til økt godsoverføring til sjøveien og gjøre Haugesund Cargo Terminals til en av Norges mest kostnadseffektive sambruksterminaler.

– Gjennom å tilby førsteklasses stevedoring-tjenester til konkurransedyktige rater, skal selskapet fremme vekst i sjøtransporten til og fra Vestlandet, sier daglig leder Claudia Moya-Lie, som har utdanning innen logistikk/økonomi og snart 20 års erfaring med logistikkarbeid.

– Jeg tror at jeg kan bidra med nye tanker og ideer. Haugesund Stevedoring har fokus på modernisering og oppnåelse av effektive løsninger. Siden eierne har et felles mål om å fremme sjøtransporten på Vestlandet, vil dette gi gevinster på flere områder ved hjelp av en mer helhetlig tankegang. Min oppgave blir først og fremst å se synergieffekter på tvers, og hente ut effektiviseringsgevinster som skal komme kunder og samarbeidspartnere til gode, fortsetter Moya-Lie, og legger til at selskapet har et mål å håndtere 50.000 containere i året.

Verdsetter lokal Kalmarservice

I januar tok selskapet i bruk en Kalmar DRG 450-65S5XS reachstacker med et spesialåk med ekstra stor tilt. Den er også utstyrt med støttelabber for å få større kapasitet i andre og tredje containerrad. I løpet av mars blir reachstacker nummer to levert til Husøy.

Bjørn Fritzell, salgs- og markedssjef i Kalmar Norway AS, anser Haugesund Stevedoring som en meget spennende kunde med stort potensiale. Han legger til at de satser mer og mer på Vestlandet og har nå styrket sin serviceorganisasjon med en tekniker på Karmøy.

Claudia Moya-Lie forteller at de har hatt en innkjøpsprosess der flere kvaliteter har blitt vurdert som for eksempel funksjonalitet, pris, servicenivå osv.

– Kalmar kom best ut i vår totalvurdering, sier hun, og tilføyer at Haugesund Stevedoring synes det er veldig viktig å kunne støtte seg til en lokal tekniker som kan hjelpe dem med diverse utfordringer.

Abonner på Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.061