23948sdkhjf

Ekspert på gjenbruk av reoler

Vi har vært på bedriftsbesøk hos Areol Innredninger AS.

– Vi er rimelig alene i denne nisjen. Men brukte reoler kan både være lønnsomt og miljøvennlig for kundene. Vi kombinerer ofte nytt og brukt, forteller Rolf Larsen.

Et skikkelige snøfall kommer som en byge fra Sibir mens jeg leter meg frem til det diskrete industrifeltet ved Maura, nord for Gardermoen.

– Perfekt lokalisering, ganske sentralt, men akkurat langt nok unna Gardermoen til å være rimelig?

– Kanskje det, humrer Rolf Larsen. – Men gründeren av Areol kjøpte bygget her for 30 år siden og startet opp. Han tenkte nok ikke så mye på flyplassen da. Og primus motor lokalt disse 30 årene har vært Knut Jensen, som fylte 70 nå i februar og gikk av med pensjon tidligere i år.

Trendy produkt?

Areol er et godt innarbeidet selskap i reolbransjen. Gjennom 30 år har de holdt til på samme sted og jobbet med det samme.

– Vi er tre på salg og tre i produksjon, forklarer Larsen. – Til demontering og montering hos kunder rundt i landet leier vi inn folk fra et godt nettverk.

– Så dere er inne på begge sider av reolene?

– Jada, kjernevirksomheten vår er gjenbruk. Og det er en nisje vi fortsatt er forholdsvis alene om. Det er i hvert fall veldig sjelden at vi møter andre som driver med brukt. Vi kjøper opp brukte reoler, henter de inn her, går over dem, og reparerer og fikser og selger. Vi er sertifisert for å godkjenne etter EN 15635.

– Fordi det er miljøvennlig?

– Det også. I mitt hode er det i hvert fall ikke bra å smelte om fullt brukelige reoler. Men vi må jo også supplere med en god del nytt. Hovedproduktene er småvarereoler, pallereoler, grenreoler, samt en god del spesialløsninger som trommeloppheng, innleggshyller etc. I sum får kundene fullverdige reoler til en mye hyggeligere pris.

– Hvor hyggelig da?

– Det varierer nok, men vi hadde et tilfelle i vår da Statens vegvesen region øst innhentet tilbud fra tre leverandører. Vi fikk tilbakemelding på at vi lå på halve prisen av de to andre.

– Hvordan løser dere det rent praktisk?

– Vi har skaffet et bredt sortiment av merker og leverandører, og derfor har vi som regel deler til det aller meste som kommer inn. Vi har hele Norge som marked, og vi jobber mot de aller fleste bransjer. Nesten alle bedrifter har jo noe de trenger å oppbevare og lagre.

– Hvordan holder dere orden på så mange bransjer?

– Vi har 22.000 kunder vi kommuniserer med jevnlig over nyhetsbrev. I tillegg er vi forhandler av nye pallereoler for Constructor. De har eget salgsapparat i Norge, men det er sjelden vi kommer i konkurranse om kunder. Vi jobber mot de små og mellomstore, de mot de større kundene.

– Er det store svingninger i denne sektoren?

– Nei, tvert om. Etterspørselen er blitt stadig jevnere. Tidligere var det en tendens til høstsesong, men nå er det flatere. I år merker vi for øvrig en større etterspørsel etter brukt enn på lenge. Det hadde selvsagt vært hyggelig om det bare var høyere miljøbevissthet, men jeg tror det mest skyldes generelt bra tider i næringslivet.

– Transporten da?

– Vi bruker B. H. Ramberg AS. De er gode, har godt nettverk over hele landet og gode rutiner for rapportering.

Godt posisjonert

– Men dere har veldig stabil omsetning. Ingen vekstplaner?

– Jeg tror nok stabil er nøkkelordet både for bransjen som Areol som bedrift. Selvsagt kan vi tenke oss å vokse, og vi har en økning i omsetning på ca. 20 prosent i år. Men det må være en vekst vi føler oss sikre på. Bygge sten på sten er nok vår resept.

– Hvor går veien videre da?

– Etter 30 år opplever vi at vi både er godt kjent i markedet og respektert for vår fagkunnskap. Det er riktignok «lowtech»-virksomhet dette, men man skal sannelig kunne det også. Når vi i tillegg har gjenbruk som kjernevirksomhet, mener vi at vi er godt posisjonert med tanke på tidens trender.

– Men har dere flere bein å stå på?

– Ja. Vi er importør av arbeidsbenker og verktøyskap fra fabrikk, som går veldig bra. Vi har også utviklet en egen gavel som kan brukes med mange forskjellige hyllemerker, som mange kunder synes er god å komplettere med. Og vi produserer selv strimmelporter mm.

– Sikkerhet er et omdiskutert tema i reolbransjen. Hva gjør dere?

– Vi er som sagt også sertifisert med godkjenningsmyndighet etter EN 15635. Dermed gjør vi også en god del inspeksjoner.

– Hvordan ser tilstanden ut i norsk lagerverden?

– Det er mye som kan bli bedre der ute. Skal vi dele i to kategorier, er det dem som har god beskyttelse av stiger og stigebein. Det er et bra tiltak som gjør stor nytte. Her opplever vi få skader. Og så er det hos dem som ikke har det.

– Lagereiere er pålagt årlig kontroll?

– Ja, og det kan gjøres internt, med det anbefales ekstern kontroll. Da gjør vi kontroll, lager rapport over hva som må utbedres, og så inspeksjon og godkjenning når det er gjort. Men bevisstheten kan nok fortsatt bli høyere. Det er fortsatt mange som ikke tar dette på alvor før de faktisk opplever reolras.

Areol Innredninger AS

Bedriften ble stiftet av Tor Blaasmo i 1985, og eies i dag av ham gjennom selskapene Nidarholm Invest AS og Plustech AS. Bedriften holder til i leide bygg i Gamle Dalsveg på Maura ved Gardermoen. I dag omsetter de veldig stabilt rundt 20 millioner kroner i året, og med seks fast ansatte i bedriften lokalt. Kjernevirksomheten er brukte og nye reoler, med tilhørende produkter og tjenester.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125