23948sdkhjf

Optimaliserte lageret med nytt flismønster: Fra dypstabling til mobile reoler

Det er definitivt slutt på tiden da norske bad hadde små hvite fliser rundt baut. Nå er utvalget av størrelser, formater, strukturer, farger og mønstre større enn noen gang. Det gir mange pene bad, men også store logistikkutfordringer.

Ifølge daglig leder Lars Bergersen fremstår selskapets totalrenoverte og restrukturerte sentrallager på Sofiemyr utenfor Oslo som ett av Nord-Europas mest moderne av sitt slag. Hans familie hadde allerede mange års erfaring i flisbransjen da de etablerte Bergersen Flis i 1996. Ti år senere ble virksomheten solgt til VVS-grossisten Brødrene Dahl (BD).

– Vi har stor nytte av hverandre, fastslår Roger Bruarøy. Han hadde ti års erfaring som innkjøper og prosjektleder i BD før han tiltrådte som innkjøps- og logistikksjef i Bergesen Flis for et drøyt år siden. Da kom han til et selskap som har et tett og nært samarbeid med entreprenører, håndverkere og arkitekter i tillegg til alltid å ha hatt fokus på kompetanse, kvalitet, service, leveringsdyktighet og store utstillinger i sine avdelinger. Etter at selskapet i fjor overtok EC Dal på Røa i Oslo har selskapet nå seks slike som alle har showroom for private, og proffsentre. Avdelingen på Ryen på den andre siden av byen er den desidert største og her finner man også selskapets administrasjon, interiørarkitekter og annet fagpersonale. Bergersen Flis har også egne avdelinger i Tromsø, Bergen, Trondheim og Hamar. I tillegg har selskapet elleve partnere og forhandlere over hele landet.

Store på prosjektleveranser

Når sortimentet nå utvides med hele 50 prosent, opplyser Bruarøy at Bergersen Flis vil tilby markedets bredeste utvalg av fliser. Hovedvekten ligger imidlertid på kvalitetsprodukter fra blant annet tyske Villeroy & Boch som selskapet har eneimporten av, men også fra anerkjente flisprodusenter i Italia, Spania, Portugal m.m.

– Ardex er en meget sterk samarbeidspartner og vi selger veldig mye av deres lim, membraner, fugemasse og tilbehør som også holder svært høy kvalitet. Selv om vi ikke lagerfører baderomsmøbler, selger vi mye av dette i tillegg til en god del andre produkter som vi kjøper via Brødrene Dahl. Vi har også en stor flyt av skaffebestillinger hvor vi anskaffer spesialvarer som ikke lagerføres.

Foruten å betjene privatkunder og håndverkere i butikkene, er Bergersen Flis ledende på prosjektleveranser i tilknytning til nybygg og rehabilitering.

– Disse oppdragene går gjennom arkitekter, entreprenører og håndverkere og her er det snakk om helt andre volumer. Det største vi så langt har gjennomført er leveransen av i alt 20.000 kvm fliser i forbindelse med moderniseringen og utvidelsen av Bergen lufthavn Flesland. Et annet prestisjeprosjekt er spa- og velværeanlegget The Well. Med hele 80 forskjellige fliser var dette for øvrig også et svært krevende prosjekt rent logistisk, sier Bruarøy. Han legger til at også privatpersoner ofte bestiller gjennom et prosjekt, for eksempel ved boligutbygging der Bergesen Flis leverer rundt 3.500 tilvalgsbad i løpet av året.

Måtte gjøre noe med lageret

Lageret på Sofiemyr bestod opprinnelig av bare én rektangulær hall, men ble senere utvidet med en tilsvarende i den ene enden og en kontorfløy i den andre. Bergersen Flis har leid bygget siden før årtusenskiftet og i den gamle hallen hadde de 1.500 paller i konvensjonelle reoler mens den andre ble benyttet til dypstabling. Dette fungerte helt greit inntil selskapet besluttet å bredde sortimentet i betydelig grad. En annen viktig faktor som er spesiell for flisbransjen, er at man ikke nødvendigvis får identiske produkter når samme flis kjøpes inn på nytt. Årsaken er at brenningen kan variere mellom den enkelte batch fra fabrikken, så når Bruarøy sier at de nå nærmer seg et sortiment på 550 ulike fliser er det reelle antallet som må håndteres adskilt på lageret vesentlig høyere.

– Dypstabling er jo ekstremt plasseffektivt, men det skapte samtidig store utfordringer da sortimentet økte. Resultatet ble at vi kanskje måtte flytte ti paller for å komme til den riktige og da begynte tiden å gå. I tillegg var reolene såpass gamle at de var modne for utskifting og ikke minst skapte asfaltdekket som var på gulvet i den eldste hallen store utfordringer. Ikke bare ble det svært ujevnt som følge av kjøringen med truck, men det avga så mye støv at pallene måtte børstes før de kunne utekspederes. Etter å ha doblet omsetningen de siste årene har selskapet dessuten klare mål om ytterligere vekst.

– Det var derfor ingen tvil om at noe måtte gjøres med lagersituasjonen. Det ble blant annet vurdert å slå oss sammen med BD, men det endte med en oppgradering her på Sofiemyr. Mobile reoler kom raskt opp som ett av alternativene og ble også den løsningen man valgte å går for, forteller Bruarøy.

Omfattende oppgradering

Etter en anbudsprosess ble Lager & Industrisystemer (LIS) valgt som leverandør og i mai fjor startet en intens og meget omfattende totalrenovering av den eldste hallen.

– Den var det mye styr med, sier Bruarøy. – Først måtte alt flyttes over i den andre hallen, i tillegg til at vi måtte ta i bruk både telt og containere og etablere flest mulige direkteleveranser. Deretter ble hele gulvet gravd opp og massene lagt i deponi før det ble støpt nytt. I tillegg ble hele det elektriske anlegget revet og lagt opp på nytt, inkludert LED-belysning. Det ble snekret og malt, og ikke minst ble det montert varmevifter i det opprinnelige kaldtlageret. Det var mye simultanjobbing hvor mange ulike håndverkere var involvert før LIS fikk startet monteringsjobben og vi helt til slutt fikk lagt varene tilbake. Totalt ble ca. 2.000 paller flyttet to ganger, samt at noen paller også ble flyttet en tredje gang før det nye lageret var klar til bruk.

Deretter gjennomgikk den andre hallen en tilsvarende totalrenovering før alt stod ferdig i september.

Både Bruarøy og lagersjef Trond Gjul-Hjerpseth fremhever det gode samarbeidet de hadde med LIS.

– Det som var litt spesielt for oss var at vi i fellesskap med Bergersen Flis hadde ansvaret for en komplett fremdriftsplan og holde totaloversikten. Det skjer jo alltid noe under slike prosjekter og vi hadde noen utfordringer med gulvet i den eldste hallen. Men vi hadde en god hovedplan å støtte oss på og hadde holdt oss innenfor rammene da vi ferdigstilte prosjektet halvannen uke før planen, forteller prosjektsjef Kåre Skjønnhaug i LIS.

Åpne flater gir god fleksibilitet

– I perioden med mye dypstabling var det utfordringer å ha lagerplasser til alle produktene. Nå er kapasiteten doblet og vi er svært fornøyde med at alle varer nå har en dedikert plukkplass, sier Bruarøy, og forteller at de nå har fått plass til 2.000 paller i et mobilt reolanlegg i den nyeste hallen og 1.300 i faste reoler i den andre.

LIS har bred erfaring med å levere mobile lagerreoler som generelt gir 40 til 45 prosent mer lagringsplass på samme flate som konvensjonelle reoler. Kompaktlagringen har lenge gjort dem populære på fryselagre, men de senere årene har de blitt stadig mer utbredt også i konvensjonelle lagre.

Det mobile anlegget til Bergersen Flis er delt inn i tre blokker og består av ti mobile vogner som hver har en kapasitet på 225 tonn.

– Standard lagerreoler tar vanligvis 900 kilo per pallplass, men på bakgrunn av at fliser er tunge saker var kravet vårt at hver lagerplass skulle kunne ta 1.500 kilo. Så det er ikke snakk om noe lettvektslager, sier Bruarøy.

Samtlige pallplasser på nederste nivå er utstyrt med heldekkende plater i bunn for å forhindre smuss på gulvet som raskt kan stoppe slike anlegg. Av sikkerhetsmessige grunner er alle de øvrige pallplassene, inkludert de i faste reoler, utstyrt med gitterrist.

– Tidligere var dette i hovedsak et lager for Oslo i tillegg til at det supplerte de øvrige butikkene. En viktig del av prosjektet har vært at det nå i enda større grad skal være et sentrallager, sier Bruarøy. – Vi har derfor gjort om hele prosessen på lageret. Vi har snudd flyten og skilt inngående og utgående varer. Reolene dekker dessuten bare halve bredden av hallene. Det har gitt oss arbeidsrom og fleksibilitet som for eksempel kan brukes til utvidelse av varemottak hvis det er behov for det, eller ved opphopning av transittvarer og skaffebestillinger som nå er blitt samlet i den ene enden av bygget der man har gjenbrukt noen av de gamle reolene.

– Privatkundene våre kan selv velge om de vil få kjørt varene sine hjem, hente dem i butikk eller her. Vi har faktisk opplevd at folk har kommet hit med en liten Polo for å hente 40 kvadrat med fliser. Det er ikke uten grunn at vi alltid anbefaler hjemkjøring, sier Bruarøy og smiler godt.

Tunge produkter reduserer plukkhastigheten

På grunn av at varene er så tunge som de er – de letteste pakkene veier rundt 20 kilo – kan det ikke stykkplukkes i høyden slik som er vanlig. De syv plukkerne kjører derfor rundt med en skyvemasttruck som først må sette fra seg plukkpallen før de tar ned pallen det skal plukkes fra. Deretter overføres plukket til den andre pallen før lagringspallen til slutt settes tilbake på lokasjon i reolen. Med andre ord en temmelig omstendelig operasjon som resulterer i en langt lavere plukkhastighet enn hva man vanligvis kan oppnå ved plukk av mindre og lettere produkter. Nettopp derfor plukkes det derfor bare fra de faste reolene. Det hadde tatt enda lengre tid å gjøre dette i det mobile anlegget som derfor kun benyttes til buffer og helpallsplukk.

– Det må være slitsomt å være plukker hos dere, våger vi å kommentere.

– Ja, de skal både ha god fysikk og en sterk rygg. Og sleiver de er det lett å få et kink i ryggen, sier Gjul-Hjerpseth. Han legger til at trenden mot stadig større fliser gjør det ekstra utfordrende.

– Før var det mye 15x15 og 20x20. Nå er 60x60 den nye normalstørrelsen. Men vi håndterer mye 80x80 og større enn det også.

– Og med et større sortiment øker omfanget av stykkplukk også kanskje?

– Ja, det gjør det, sier Bruarøy. – Til prosjekter er det selvfølgelig fortsatt mye helpall, men ut til butikkene og forhandlerne våre er det blitt færre slike. Kundene er blitt mer bevisste på utvalget av farger og størrelser og skal gjerne ha én flis på baderomsveggen, en annen på gulvet og kanskje en tredje og fjerde variant i dusjsonen. Det blir pene bad ut av slikt, men det er klart at det skaper logistikkutfordringer.

Nå står IT i fokus

Bergersen Flis benytter i dag NextStep fra EG, som er en ERP-løsning for byggevarehandel. Selskapet har ikke et eget wms, men Bruarøy opplyser at det ligger høyt på ønskelisten når de nå går i gang med et nytt prosjekt hvor de skal evaluere og videreutvikle sine IT-løsninger. Resultatet av denne prosessen og valg av eventuelt nytt ERP vil være retningsgivende for hvordan de også går videre med wms. Dette IT-prosjektet vil være en av hovedprioritetene for 2018, og vil være en avgjørende faktor i videre utvikling. Målet er å automatisere prosesser i større grad, forenkle, samt legge til rette for stadig nye kundekrav.

– Så selv om sentrallageret nå fremstår i ny drakt er det ikke tid til å legge seg nedpå, og vi har fortsatt store ambisjoner om en videre utvikling, avslutter Roger Bruarøy.

Abonner på Logistikk & Ledelse

Bergersen Flis

Bergersen Flis ble etablert som en familiebedrift i 1996 og har siden 2006 vært heleid av Brødrene Dahl som er en del av verdens største byggevaredistributør, Saint Gobain.

Selskapet har hovedkontor på Ryen i Oslo, sentrallager på Sofiemyr og seks egne avdelinger i tillegg til elleve forhandlere og partnere. Bergersen Flis har hatt en jevn vekst siden oppstarten og omsatte i fjor for i overkant av 200 millioner kroner. Den nye avdelingen i Oslo, relokaliseringen i Bergen, nytt digitalt showroom hvor kundene kan legge inn ulike fliser og se hvordan det blir seende ut i egne rom, nytt lager, og en betydelig sortimentsøkning har selskapet satt seg ambisiøse mål for inneværende år.

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065