Fredag: Teslamysteriet
KOMMENTAR: Teslas produkter er for folk flest kjent som en batteribil. Den har attraktive kvaliteter og prislapp tilpasset befolkningens bedre bemidlede halvdel, selv etter crazy-avslag på alle avgifter fra myndighetenes side.
Om dette er riktig eller galt, smart eller dumt, eller ganske enkelt en sammensvergelse blant Norges elite for å skaffe seg billig bil – vel, det er gammel drøvtyggermateriale.
For det er minst ti år siden, lenge før Tesla dukket opp, at vi klikk-journalister oppdaget at å skrive «XXX» (fritt valgt bilmerke) og «miljø» i samme tittel eller ingress, det fungerte for trafikktallene på linje med å helle isvann i trusen.
Joda, folk liker bil. Folk liker miljø. Men det henger ikke sammen av den grunn. Tesla-eiere er ikke misfornøyde med miljøstatusen som følger med. Det var bare ikke derfor de kjøpte bilen.
Stoppet og stoppet og stoppetDet som har skjedd de siste par ukene før deadline, derimot, er et mysterium som bare overgåes av støyen rundt Listhaug, og kanskje til og med gruser Facebooks salg av persondata til Trumps valgkampanje.
Altså: I skrivende stund er minst syv biltransporter fulle av nye Tesla-biler på vei gjennom Norge stoppet av Statens vegvesen, med god grunn skal det vise seg. Og flere mildt sagt underlige transporter er observert, så dette er neppe enkelttilfeller.
Statens vegvesen har blant annet avdekket trafikkfarlige biler med betydelige tekniske mangler. Fraværende bombrikkeavtale er også nevnt. Og andre observante instanser, ikke minst lastebileierforbundet, har oppdaget at transportbilenes motorer er av utslippsklasse Euro 3.
For dem som ikke har fulgt Euro-klassene like tett: Dagens krav på nye biler har allerede i flere år vært Euro 6. Dette nivået ligger kvantesprang over Euro 5 (nok til å bli kraftig rabattert i bompengesatsene). Som igjen ligger laaangt over Euro 4. Som sier sitt om på hvilket nivå Euro 3 ligger …
Nå må det nevnes at det fortsatt ikke er ulovlig å kjøre med lavere utslippsklasser. Men likevel: Mange store norske transportkjøpere krever i dag Euro 6 som forutsetning for å kjøre deres varer. Det er snart norsk standard.
Hva tenker transportkjøperen?Kjernespørsmålet her på Tungt handler derfor om ansvarlig transportkjøper i Tesla-systemet. Hva i all verden tenker man på når man bestiller transport av en merkevare, hvor transporten så til de grader tillates å avvike fra merkevarens verdier? Vi snakker om trafikkfarlig og kraftig forurensende transport for å hente Teslaer til Norge.
Etter den første hendelsen sier Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til NRK «at de er opptatt av sikkerhet og forventer at deres leverandører er det samme. Tesla vil følge opp saken med selskapet som er ansvarlig for lastebilene».
To uker senere har lite skjedd, og Teslas transportør igjen stoppet av States vegvesen med likelydende mangler. Tungt kontakter derfor Roland og får følgende svar:
"Tesla ønsker å transportere bilene våre så miljøvennlig som mulig. Da vi ble informert om kapasitetsproblemer tilknyttet vårt foretrukne logistikkløp, ble vi nødt til å finne alternativer. Vi har bedt Norges Lastebileier-Forbund om hjelp med å finne leverandører med Euro 6-lastebiler og kapasitet til volumet vårt, og vil slutte å bruke de omtalte lastebilene så snart vi har et egnet alternativ."
Men «noen» har åpenbart ikke tatt dette på alvor, og det er kun mulig i å spekulere på hvorfor. Vi vet jo at Tesla har utfordringer med produksjon, transport og utlevering av nok biler til alle ventende kunder i Norge. Vi skjønner at det går utover økonomien i systemet.
Så kanskje er Teslas rykte uansett «speisa» nok til at man ikke frykter konsekvensen av omdømmetap av dette? Eller er det den gamle regla om at transport-delen av en forsyningskjeden ligger så dypt nede i hierarkiet at absolutt ingen tar ansvaret på alvor?
Å kjøpe transporttjenester er fortsatt en kompetanse som trenger styrking i Norge.
NLF svarer: Tesla oppgir å ha tatt kontakt med NLF for å få hjelp til å skaffe riktig transportkvalitet. Tungt spør derfor: . 1 – har dere klart å hjelpe dem? Eller rådgitt dem? 2 – hva tenker dere om at en større transportkjøper som Tesla er nødt til å be NLF om hjelp til slikt? Stein Inge Stølen i NLF svarer slik: - Vår dialog med Tesla begynte med utgangspunkt i at de viste til kapasitetsproblemer både ved Drammen havn og ved sine transportører i Norge. Hvis dette var tilfelle, kunne vi muligens bistått i å skaffe seriøse Fair Transport-bedrifter, enten i Norge eller Sverige. Nå har det derimot vist seg at problemene slett ikke befinner seg hos Drammen havn eller de norske transportørene, men etter det vi blir fortalt i Teslas manglende vilje til å inngå avtaler som tar høyde for det volumet de faktisk trenger å flytte. Det er med andre ord Tesla selv som har satt seg i denne situasjonen. Slik vi forstår det kan situasjonen løses rimelig raskt hvis Tesla ønsker det, ved at de setter seg ned med sine norske leverandører og skriver de avtalene som trengs. Dette er helt og holdent Teslas ansvar. At de fortsatt tillater at disse lastebilene frakter deres nye personbiler til Norge er hinsides enhver fornuft. |