Ny elektrisk lastebil, kjører for BMW
Det ligger en avansert lastebillogistikk bak BMWs dagsproduksjon på rundt 1000 biler daglig i München. Rundt 600 lastbiler går samtidig inn og ut av fabrikken.
Som «alle andre» har også BMW luktet på de forskjellige miljøalternativene på markedet, fra alle former for gass til elektriske lastebiler.
Terberg siden 2015Og det skal BMW ha, sammen med sin logistikkpartner Scherm har de siden 2015 brukt flere helelektriske Terberg terminaltraktorer.
Disse har gått i kjøring på offentlig vei som del av logistikk-kjeden, men naturligvis i korte sykluser – og med lav toppfart på 40 km/t.
Nå er BMW imidlertid i ferd med å få opp farten, takket være ombyggeren Framo. Dette er «ekte» lastebiler bygget om til elektrisk drift, ikke ulikt nederlanske eMoss (som jo taes i bruk som 50-tonner i Norge neste uke…).
Nå mer fartFordelen med Framos bygg er at de kan holde normal landeveisfart (begrenset til 65 km/t pt), og samtidig øker syklus-lengden fra 6 til 24 km. Framo-bilene har 200 km i rekkevidde fra fulladet (overnatt), og lader 60 prosent på hvert 45-minutters stopp.
Fakta: Framo Skal være stiftet av bilingeniør Andy Illgen, og er spesialisert på konvertering av lastebiler til batteridrevet kjøretøy. Det tyske selskapet i Löbichau oppe på hjørnet av Tsjekkia i nærheten av Gera har 25 ansatte i et nytt produksjonsanlegget. Hittil er 18 lastebiler tatt i bruk av kunder, og innen 2018 er det planlagt 40 biler. Småskala så langt altså. |