Hydrogenmarkering i Trondheim
Så langt har Toyota Material Handling Norway (TMHNO) levert åtte plukktrucker med 24 volts brenselceller til ASKO Midt-Norge.
De har vært i drift siden februar og erfaringene så langt er meget gode. Produktsjef Kjell Einar Totsås i TMHNO opplyser at truckene klarer nesten to skift på én hydrogenfylling.
I det store hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge inngår også to skyvemasttrucker med 48 volts brenselcelle som snart vil bli tatt i bruk og ikke minst fire helt nyutviklede Scania distribusjonslastebiler som vil bli levert på tampen av året.
0-utslippsalternativEn brenselcelle omdanner hydrogen til elektrisitet og det eneste utslippet fra produksjonen er rent vann.
ASKOs eget produksjonsanlegg for hydrogen ble tatt i bruk på tampen av fjoråret og benytter energi fra blant annet et stort solcelleanlegg på taket av lagerbygningen. I full drift vil anlegget produsere 300 kilo hydrogen i døgnet som skal benyttes til både de ti lagertruckene og de fire lastebilene.
Hydrogenteknologi har et stort potensiale som et 0-utslippsalternativ i transportbransjen. Kjell Einar Totsås fremhever at Toyota både er og skal være langt fremme når det gjelder bærekraftige, miljøvennlige logistikkløsninger. Selv har Toyota en visjon om 0-utslipp innen 2050.
– I tillegg til en stor miljøgevinst, kan våre kunder nyte fordelen av hydrogentrucker som har stor utnyttelsesgrad da kun korte driftsstopp for fylling av hydrogen er nødvendig. En konvensjonell løsning med batterier i truckene krever driftsavbrudd med flere timer batterilading samt egne laderom på lageret. Hydrogentrucker kan benyttes mer effektivt over mange skift. Vi mener denne teknologien kan være en viktig brikke i optimaliseringen av våre kunders logistikk, sier Totsås.