Transit med Sportslig oransje glød: Økende Sport-andel
3-palleren eller 6-kubikkeren til Ford, eller kanskje du bare kaller den for Transit, Ford Transit Custom er uansett på plass i oppgradert versjon.
Endelig skikkelige lysMest synlig er åpenbart lyktene som er helt nye med LED-kjørelys og Xenon-hovedlykter som ekstrautstyr.
Den har statiske svinglys som fungerer opp til 60 km/t.
Og foruten at lyktedesignet ser skikkelig tøft ut, funker det bra også.
En skikkelig lyspakke har vært savnet på Fords Transporter-konkurrent.
Dette er gode nyheter for utstyrskåte nordmenn hvor nettopp lys er av de viktige detaljene. Og apropos utstyr, vi kjørte som dere sikkert ser Sport-utgaven, som fortsatt er en populær versjon.
Her får du ferdig stylet varebil med utstyrsnivået til Limited-versjonen, og kun på det høyeste effektuttaket som er 170 hester, det kan gi smilefjes det.
Økende Sport-andelForrige generasjon Ford Transit Sport stod for omtrent 10 prosent av salget, men har økt siden det.
Siden lanseringen av Transit Custom Sport har Ford Norge solgt over 750 av den. 1134 Transit Custom ble registrert i 2017, av disse var omtrent 20 prosent Sport-utgaver.
Ifølge Johnny Løvli, salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, er denne prosenten fortsatt stigende.
Denne Sport-utgaven med 2.0-liters EcoBluemotor med 170 hestekrefter, signaturstriper, unike eksteriørdetaljer og seter med delskinn, sjarmerer med andre ord ikke bare oss.
Det virker som at utseende og sportslighet er stadig viktigere, også på nyttekjøretøy.
DrivlinjeNå er den også tilgjengelig med 6-trinns automatgirkasse i kombinasjon med 130 HK og 170 HK motor, og det er sistnevnte kombinasjon vi kjørte. (Du får bare Sport-utgaven med 170 hk)
Den leverer mer i ytelse og føles aksellerasjonsvillig og sterk med sine 405 Newtonmeter.
Konmbinert med den nye SelectShift-automaten går sjaltingen kjapt, nesten som en DSG-kasse. Knapper på siden av gearspaken brukes om du vil sjalte manuelt.
Med Sport-pakka får du i tillegg til Limited-pakka: body-kit, sportstriper, 17/18'' aluminiumsfelger, seter i delskinn og dekktrykksensor.
Tecno-snacksFord har blitt gode på førerassistansesystemer på nyttekjøreteøyene sine. Her får du BLIS som er et blindsone informasjonssystem som inkluderer varsel for kryssende trafikk.
Du får trafikkskiltgjenkjenning med såkalt intelligent fartsovervåking som leser fartsgrensene på skiltene og justerer hastigheten selv dersom du har aktivert hastighetsbegrenseren.
Du kan få førkollisjonsassistanse, filskiftevarsler og føreroppmerksomhetsvarsler. Disse systemene er ekstrautstyr, men som standard får du krengningskontroll, elektronisk stabilitetskontroll, sidevindstabilisator, traction control, nødbremseassistanse, bakkestartassistanse og tilhengerassistanse.
Plug-in Transit i 2019 I 2019 kommer den med en plug-in hybridversjon med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Som ladbar hybridvarebil får ikke Ford mange konkurrenter, men vi får se, mye kan skje i bilmarkedet på et år nå for tiden. Foruten å kunne gå 50 kilometer på strøm, har den Fords allerede kjente 1.0-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Det pågår nå prøveprosjekter med Transit Custom Plug-in hybrid i London og Valencia. Ford har investert 88 milliarder kroner i elektrifiseringsprosjektet som skal resultere i 40 elektrifiserte modeller globalt, hvor 16 skal være helelektriske før 2022. |