Maximal på amerikanske hender
Ifølge en pressemelding er oppkjøpet gjort for blant annet å utvide selskapets globale produksjonskapasitet, utvide produktutvalget og ikke minst styrke posisjonen på det kinesiske markedet.
Zhejiang Maximal Forklift Company Limited ble etablert i 2006 og har en produksjonskapasitet på 30.000 trucker, hvorav 7.000 ble eksport i fjor. Selskapet produserer i all hovedsak motvektstrucker; dieseldrevne fra 1,5 til 12,tonn, gassdrevne fra 1,5 til 5 tonn, elektriske fra 1,6 til 5 tonn og terrenggående fra 1,8 til 5 tonn. Utvalget av lagertrucker er svært begrenset.
Hyster-Yale kjøpte 75 prosent av aksjene for 90 millioner dollar. De resterende aksjene eies av ledelsen i selskapet som etter oppkjøpet nå skifter navn til Hyster-Yale Maximal Forklift (Zhejiang) Co., Ltd
Hyster-Yale Hyster-Yale Materials Handling, Inc. er verdens sjette største truckprodusent som i 2017 omsatte for 2,9 milliarder dollar og produserte 93.400 enheter. Foruten truckmerkene Hyster og Yale inngår Nuvera Fuel Cells og Bolzoni (Bolzoni, Auramo og Meyer) i selskapet som har hovedkontor i Cleveland, Ohio. Hyster-Yale er en av verdens eldste truckprodusenter, der Yale produserte sine første trucker i 1920 og Hyster i 1929. Yale Material Handling Corporation ble i 1985 kjøpt av North American Coal Corporation som året etter skiftet navn til NACCO Industries. I 1989 ble også Hyster Company kjøpt opp og virksomheten skilt ut som NACCO Material Handling Group. Navnendringen til dagens Hyster-Yale Materials Handling, Inc. skjedde i 2012. |