23948sdkhjf

Nytt grensesnitt for digitale tjenester

Når Volvo Connect lanseres i september vil en rekke digitale og tilkoblede tjenester kombineres på én brukervennlig portal.

Lastebileiere og transportører benytter i økende grad telematikk og digitale tjenester til å forbedre deres virksomheters produktivitet og effektivitet, men dette betyr også en økning i antallet forskjellige systemer og grensesnitt. Med lanseringen av Volvo Connect vil en rekke digitale og tilkoblede tjenester kombineres på én brukervennlig portal. Volvo Connect lanseres i september og vil bli oppdatert og utvidet løpende de kommende årene.

Alt på sted sted

– Volvo Connect gir deg tilgang til viktige tjenester og informasjon som behøves for å drive og utvikle deres daglige virksomhet, alt på ett sted, sier Carina Holm, prosjektleder i Volvo Connect. – Foruten flåtestyring og vedlikeholdsplanlegging vil mange flere aspekter av driften støttes, herunder hjelp med administrasjon og etterlevelse av regelverk. Volvo Connect vil også omfatte en markedsplass der brukerne kan abonnere på og aktivere ulike tjenester. Brukerne kan tilpasse grensesnittet slik at informasjonen og tjenestene som er viktigst for dem, er raskt og lett tilgjengelig, legger hun til.

Henter kjøretøydata i skyen

I forbindelse med lanseringen av Volvo Connect lanserer Volvo Trucks også Datatilgang, en ny tjeneste som gjør det mulig å lagre og hente kjøretøydata via skyen i henhold til Remote FMS-standarden (rFMS). Dette muliggjør at data kan integreres med kundenes eksisterende systemer, slik at de kan bruke data fra kjøretøy til hjelp i sin transportvirksomhet med blandede flåter, uansett modell eller merke.

Andre digitale tjenester som også lanseres, er Dynafleet Sikkerhetstjeneste, som er laget for å gjøre det enklere for kundene å følge med på trygg kjøreatferd samt høste fordelene fra kjøretøyets aktive sikkerhetssystemer, og Kjøretøystatus som sporer og varsler om nøkkelkomponenter i kjøretøyet og hjelper til med å identifisere potensielle funksjonsfeil enten for umiddelbar reparasjon eller for kjøretøyets neste service.

– Til å begynne med vil Volvo Connect inkludere disse tre tjenestene, samt tilleggstjenester som Dynafleet og Serviceplanlegging, opplyser Carina Holm.

Over tid vil det tilgjengelige innholdet bli utvidet, og kundene vil kunne velge fra et bredt spekter av informasjon, funksjoner og tjenester, både fra Volvo Trucks og eksterne utviklere som vil bidra til å optimalisere ulike aspekter av virksomheten deres.

Langsiktig løsning

Introduksjonen av Volvo Connect kommer på et tidspunkt der digitalisering endrer måten vi bor og jobber på, og transportbransjen er intet unntak.

– Nye løsninger, for eksempel innen bildeling og reisetjenester, skaper nye forretningsmodeller og nye typer forbrukeratferd, sier Karin Falk, Senior Vice President, Services & Customer Quality. – Ser vi på transportbransjen i dag, er det fortsatt et stort potensial for økt transparens, effektivitet og produktivitet. Kombinasjonen av tilkobling og dataanalyse åpner for nye muligheter å støtte kundene våre på, mener hun.

Med denne raske transformasjonen i tankene har Volvo Connect blitt utviklet som en langsiktig løsning. Etter hvert som nye funksjoner og informasjonstyper blir gjort tilgjengelige og nye digitale tjenester fortsetter å utvikles, både av Volvo Trucks, bransjepartnere og tredjeparts programvareutviklere, vil Volvo Connect gjøre det mulig for kundene å utnytte slike tjenesters potensiale fullt ut. Det vil også hjelpe bedrifter med en sømløs overgang til en spennende og ny digital fremtid.

Fakta: Volvo Connect kundeportal

Volvo Connect kombinerer digitale og tilkoblede tjenester i ett enkelt grensesnitt, noe som gjør det lettere å få tilgang til informasjon, nyheter og funksjoner som er avgjørende for å drive den daglige virksomheten på en effektiv måte. Eksempler på funksjoner som vil bli inkludert, er:

Dynafleet, en nylig oppdatert versjon av Volvo Trucks´ flåtestyringssystem.

Serviceplanlegging, et program for visning av planlagt service og vedlikehold.

Datatilgang, en ny tjeneste som gjør det mulig å lagre og få tilgang til data fra kjøretøyet via skyen, integrert i kundens egne systemer, uavhengig av merke eller modell.

Dynafleet Sikkerhetstjeneste, et program utviklet for å spore og identifisere kritiske sikkerhetsindikatorer som brå bremsing og bruk av setebelte m.m., som deretter kan brukes i føreropplæringen.

Kjøretøystatus, en tjeneste for sporing og varsling av nøkkelkomponenter i kjøretøyet og identifisering av potensielle feil, enten for umiddelbar reparasjon eller for kjøretøyets neste service.

Enhetsstyring (Asset Management), en oversikt over eiendeler i flåten, inkludert, men ikke begrenset til kjøretøyer.

Verkstedshistorikk, en oversikt over reparasjonshistorikk og detaljer om hva Volvo-verksteder har gjort på hvert kjøretøy.

Volvo Connect er utviklet i samarbeid med Connected Solutions, en organisasjon innenfor Volvo-konsernet som leder utviklingen og driften av tilkoblede tjenester og løsninger. Introduksjonen av Volvo Connect og tilgjengelig innhold vil følge separate tidsplaner i ulike markeder.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094