Plastbesparende verdensnyhet
Den nye emballasjetypen er et resultat av et tre år langt innovasjonsprosjekt mellom Carlsberg Group, verdens tredje største bryggeri, og tyske NMP System, et datterselskap av den tyske drikkeemballasjegiganten KHS står bak «Nature MultiPack» som nå markedsføres som «Snap Pack».
Når plasten rundt flerpakninger med øl- og brusbokser erstattes med Snap Pack forventer Carlsberg å spare miljøet for opptil 1.200 tonn plast i året.
Norge og Storbritannia er første land ut med å ta i bruk den nye emballasjeformen.
– Allerede i høst fjerner vi plasten rundt sekspakningene med Carlsbergs 0,5-liters ølbokser, og erstatter den med den nye Snap Pack-teknologien. Små sveisepunkter med lim skal holde boksene sammen. Potensialet for å spare naturen for unødvendig plastavfall med den nye emballeringen er stort for Norge og enormt globalt, sier Anders Røed, adm. direktør i Ringnes.
Det vil i første omgang gi en årlig besparelse på 17 tonn plast, men med innføring av Snap Pack-emballasje på alle Ringnes´ fire- og sekspakninger med bokser, vil plastbruken kunne bli redusert med mer enn 170 tonn hvert år, sier Røed.
Fremtidens emballasje
Nonprofit-selskapet Grønt Punkt Norge sørger for finansiering av returordningene for emballasjetypene glass, plast, metall, kartong, drikkekartong og bølgepapp. De beskriver Snap Pack som en miljøinnovasjon som virkelig kan utgjøre en forskjell i kampen mot den unødvendige plasten globalt.
– Vi er glade for at en så stor global aktør som Carlsberg tar ansvar og fjerner unødvendig plast ved å ta i bruk miljøinnovasjon. Det er når store selskaper bestemmer seg for å gjøre dette at det virkelig monner. Dette er et eksempel på at fremtidens emballasje er smartere, mer innovativ og bærekraftig, sier Jaana Røine, adm. direktør i Grønt Punkt Norge.
Millioninvesteringer i nye pakkemaskiner i Norge
Ringnes planlegger i løpet av de neste knappe tre årene å investere flere titalls millioner kroner i pakkemaskiner ved anlegget på Gjelleråsen i Nittedal utenfor Oslo.
– Vi er selvsagt stolte over å være det første landet i verden som kan tilby den nye emballasjen. Våre undersøkelser viser at folk flest ønsker at vi som produsenter skal bruke mindre plast i emballeringen og at de oppfatter plast som en trussel mot miljøet. Dette tar vi på største alvor, avslutter Røed.