Q3 2018: Kraftig vekst i trucksalget
Ifølge innrapporterte tall fra medlemmene i truckgruppen til Maskingrossisternes Forening (MGF) ble det i tredje kvartal solgt 1.112 trucker her i landet, en økning på hele 35,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
I løpet av årets ni første måneder ble det solgt 3.810 trucker her i landet. Det er en økning på 18,5 prosent (595 trucker) sammenlignet med samme periode i fjor. Bortsett fra teleskoptrucker har alle de ulike segmentene hatt en positiv utvikling. Størst volummessig økning har det vært av støttebenstrucker, etterfulgt av motvektstrucker og plukktrucker.
Arne Husborn, formann i truckgruppen i MGF og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, opplyser at de 1.245 motvektstruckene som er blitt solgt er fordelt på 735 elektriske og 510 med forbrenningsmotor. Tatt i betraktning markedets fokus på miljø er det noe overraskende av det er forbrenningsmotorsegmentet som har hatt høyest vekst det siste året. Fordelingen mellom de to motvektsegmentene er nå 59 prosent elektrisk og 41 prosent med forbrenningsmotor. For ti år siden var dette nesten snudd helt på hodet: 43 prosent elektrisk og 57 prosent med forbrenningsmotor.
Rekord forutsetter solid sisterunde
På MGF-statistikken troner 2007 øverst på statistikken over det årlige trucksalget her i landet med 5.451 enheter. Til sammenligning har totalsalget til MGF-medlemmene de siste fem årene svingt mellom rundt 4.400 og 4.500 enheter. Med andre ord var dette et knallår, men hvor det etter tredje kvartal bare var solgt 92 flere trucker enn samme periode i år.
Da vi snakket med Arne Husborn for et par uker siden uttrykte han stor tilfredshet med både at salget første halvår var det beste på ti år og ikke minst at den gode trenden fortsatte etter ferien. Da skisserte han at årets salg kunne ende hele 25 prosent over fjoråret og at 2018 kan bli et nytt rekordår. Etter de siste dagers utvikling av aksjekursene er han noe mer reservert og nøyer seg med å si at det skal bli svært spennende å se på salget i fjerde kvartal.
Det gjennomsnittlige salget i fjerde kvartal har siden 2007 vært på 1.201 maskiner. For at 2018 skal bli et rekordår må det i den perioden bli solgt minimum 1.642 trucker som i så fall vil være nesten 37 prosent over gjennomsnittet og 25 prosent over fjoråret. Ingen tvil om at truckbransjen går mot en spennende innspurt av året.
Siste: Tror på rekordår med internasjonale tall
I tillegg til MGF-statistikken har vi de siste årene også presentert tallene som Arne Husborn har hentet ut fra den internasjonale statistikken til FEM (Fédération Européenne de la Manutention) / WITS (World Forklift Statistics) som også inkluderer tallene fra de norske truckimportørene som ikke er medlem av MGF.
Den viser at disse aktørene betjener en stadig større del av det norske truckmarkedet: per tredje kvartal var den på 13,0 prosent (570 trucker), sammenlignet med 10,2 prosent samme periode i fjor og 7,8 prosent samme periode i 2016.
Det er imidlertid store forskjeller i de enkelte segmentene: Av lagertrucker hadde ikkemedlemmene solgt 163 stykker som bare representerer 6,0 prosent av totalsegmentet og omtrent samme andel som de to foregående årene.
Av elektriske motvektstrucker hadde ikkemedlemmene solgt 161 stykker som representerer 18,0 prosent av dette segmentet, opp fra 15,3 prosent i fjor og 7,1 prosent i 2016.
Klart størst suksess har ikkemedlemmene hatt med salget av dieseldrevne motvektstrucker. Per tredje kvartal hadde de solgt 246 slike hvilket utgjør hele 32,5 prosent av dette segmentet. I 2016 var andelen 18,9 prosent og i fjor var den på 23,2 prosent.
Arne Husborn tror nå at WITS vil havne på nærmere 5.700 enheter (5.674 i 2007) og at MGF-tallet vil ende på rundt 5.000 enheter (5.451 i 2007). Det blir i så fall All Time high på WITS-statistikken og historiens klart nest beste år på MGF-statistikken.