Øker matsikkerheten i salatbarer
Systemet sikrer forbrukerne fersk salat og holder kontroll på holdbarhetsdatoer, liggetider i disk og temperatur.
– For å forhindre avvik på disse punktene, varsler vi de butikkansatte i forkant via epost og mobil, så de kan aksjonere og forsikre at innholdet i salatbaren alltid forholder seg frisk for forbrukeren, sier Mikael Thorsgaard, salgssjef software i Lexit Group. Han legger til at varslingen snart vil kunne skje med en app. Den er under utvikling for både Android og iOS og vil bli lansert i månedsskiftet mars/april.
Økt salg
Rema 1000 i Torggata i Oslo var første butikk som tok i bruk det nye systemet. Allerede etter tre dager hadde omsetningen fra salatbaren økt betydelig. Thorsgaard kan fortelle at utrullingen av systemet fortsetter i stort tempo i tiden fremover.
Salatbaren hos Rema 1000 er utstyrt med en berøringsskjerm fra Firich Enterprises og en 2D skanner fra Zebra, som begge er levert av Lexit Group.
– Skjermen er et administrasjonsverktøy for butikkansatte, men kan også benyttes som informasjonsskjerm for forbrukere. Her kan de få informasjon om produktenes næringsinnhold og allergener, i tillegg til opplysning om innholdet i utvalgte salater, sier Thorsgaard. Han forteller videre at samarbeidspartneren Agrippa har levert utstyr og system for logging av temperaturdata i salatbaren, sier Thorsgaard, som legger til at systemet er integrert mot deres løsninger som kjøres i skytjenesten Lexit Cloud.